Help! Wat zet ik op mijn homepagina?

Homepagina-elementen-Banner

De homepagina van een website zou je kunnen vergelijken met de etalage en entree van een winkel. Wie ben je? Wat heb je te bieden? Dat zijn vragen die je met de homepagina in een oogopslag moet beantwoorden. Mensen op het internet zijn namelijk erg ongeduldig.

Te veel homepagina’s zijn onduidelijk. Ze bevatten erg veel of juist heel weinig informatie. Hierdoor haken bezoekers af. Ik krijg van klanten regelmatig de vraag ‘Wat moet ik eigenlijk op mijn homepagina zetten?’. Op deze vraag krijg je in dit artikel uitgebreid antwoord.

Hoe belangrijk is het?

Kort gezegd: de homepagina is zeer belangrijk, maar wordt steeds minder belangrijk. Met de sterke opkomst van zoekmachines, sociale media en e-mailmarketing komen bezoekers steeds vaker op andere pagina’s van je website binnen.

In de praktijk komt de homepagina van de meeste ondernemers in de top 3 meest bezochte pagina’s voor. Mensen die rechtstreeks van je visitekaartje de link intypen of je bedrijfsnaam via Google opzoeken, komen natuurlijk op deze pagina terecht. Het is aan jouw homepagina om op deze bezoekers

De doelen van een homepagina

Mensen vinden het schrijven van een homepagina niet voor niets een uitdaging. Je hebt rekening te houden met diverse doelen. De homepagina is er bijvoorbeeld om te informeren en communiceren. Je maakt aan bezoekers duidelijk wie je bent en wat je voor hen kunt betekenen. Dit probeer je op een authentieke, onderscheidende manier te doen. De eerste indruk moet kloppen!

Daarnaast ondersteunt je homepagina het menu betreft het navigeren. Natuurlijk kunnen bezoekers via het menu vinden waar ze naar op zoek zijn. Hier is echter beperkt ruimte, waardoor er al snel enkel steekwoorden staan. Op de homepagina kun je de belangrijkste zaken toelichten met extra tekst en beeldmateriaal.

Tot slot is de homepagina er om bezoekers aan te zetten tot actie. Je wilt hun interesse wekken met boeiende informatie. Hoe meer bezoekers andere pagina’s van je website bekijken, hoe beter!

Wat zet je op je homepagina?

Je kunt diverse elementen op je homepagina kwijt. Elk element versterkt de doelen die ik hierboven heb omschreven. Om de elementen voor je te ‘visualiseren’, geef ik verschillende voorbeelden.

Let op: je hoeft zeker niet elk element hieronder op je homepagina te plaatsen. Dat zou ook iets te veel van het goede worden. Kies elementen die voor jou relevant zijn!

Krachtige headline met passende afbeelding

Je wilt in de eerste paar seconden de aandacht van de bezoeker krijgen en vasthouden. Dit doe je met een krachtige headline en passende afbeelding.

  • In de headline staat wat je bedrijf in de essentie doet. Probeer dit zo kort mogelijk te krijgen. Het voorbeeld van thuisbezorgd.nl (‘Eten bestellen’) is perfect. Het kan verstandig zijn om het te ondersteunen met een sub-headline. Dit zie je in de voorbeelden terug. Probeer de headline vanuit de bezoeker op te stellen en maak het oplossingsgericht.
  • De afbeelding ondersteunt en versterkt de headline. Bij Zendesk zien we de ‘helpende handjes’, en bij Thuisbezorgd.nl een afbeelding van een smakelijke maaltijd, waar je direct trek van krijgt. Probeer een afbeelding te vinden waarmee je je kunt onderscheiden van je concurrenten – dus niet de eerste de beste stockfoto.

Content blokken

De belangrijkste informatie van je website vat je op de homepagina samen in content blokken. Denk aan je (belangrijkste) diensten, een aankomend evenement of een leuke actie. Ook bij de content blokken kun je tekst met afbeeldingen ondersteunen. Probeer hierin een goede balans te vinden.

De meeste content blokken bestaan uit een titel en een of enkele alinea’s tekst. Vaak wordt een content blok afgesloten met een link of button naar een pagina waarop je meer informatie kunt vinden.

Call-to-action(s)

Via de headline en content blokken heb je de interesse van bezoekers gewekt en bied je de belangrijkste informatie. Met call-to-actions ga je hen verleiden om verder te kijken op je website. Je wilt natuurlijk dat ze jouw bedrijf beter leren kennen en eventueel zelfs contactgegevens achterlaten.

De meeste content blokken hebben een call-to-action, maar je kunt op de homepagina ook andere soorten call-to-actions kwijt. In de voorbeelden hieronder zie je bij Thuisbezorgd.nl een CTA voor het downloaden van de app en bij Zendesk een CTA voor het downloaden van een ebook.

Social proof

Bijna elke ondernemer vindt het belangrijk om betrouwbaar en professioneel over te komen. Daarom dragen we nette kleding tijdens het netwerken en bereiden we een goede pitch voor.

Ook op je homepagina kun je werken aan je betrouwbaarheid. Dit doe je via social proof (mensen zijn geneigd om de acties van anderen in een gegeven situatie als ‘correct’ te beschouwen – en vervolgens vergelijkbaar te handelen). Plaats bijvoorbeeld op je homepagina:

Test en verbeter je homepagina

Is je homepagina af? Laat het zien aan enkele bekenden! Je kunt de homepagina testen door hen de pagina ongeveer 3-4 seconden te laten bekijken, en het venster dan te sluiten. Vraag hen vervolgens wat ze onthouden hebben en hoe hun eerste indruk was. Het liefst vraag je dit aan mensen die nog niet zo goed weten wat je precies doet.

Na deze eerste test kun je hen de hele homepagina laten bekijken. Vraag of de informatie duidelijk en interessant is. Schrijf de feedback op, en kijk of er punten vaker voorbijkomen. Verbeter je homepagina op basis van de feedback.

Dat was het voor deze blog; heel veel succes met het schrijven van je homepagina! Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of opmerkingen? Of weet je zelf een goed voorbeeld van een fantastische homepagina? Laat het weten in de reacties!

Jaap van Leent

Jaap is mede-eigenaar van Hablar en werkt hier als online marketeer. Je kunt hem bereiken door te mailen naar jaap@hablar.nl.

Laat een reactie achter