Verbeter je online reputatie met reviews + 5 review tips

Wat-zet-homepagina-banner

De ene dag bekijk je de beoordeling van een film op IMDB, de andere dag ratings van vakantiehuisjes. Reviews zijn overal op het internet te vinden. Als ondernemer kun je er je voordeel mee doen!

Uit onderzoek van OpenCompanies blijkt dat 92% van de mensen online reviews checkt voordat ze een aankoop doen. Daarmee is gelijk de vraag “Zijn online reviews belangrijk?” beantwoord.

In dit artikel komen diverse locaties voorbij waar je reviews kunt krijgen. Verderop geef ik 5 review tips en advies over hoe je om kunt gaan met negatieve reviews.

Reviews op Google Mijn bedrijf

Op Google Mijn Bedrijf kun je gratis een bedrijfsvermelding instellen. Hiermee vergroot je je zichtbaarheid in Google Maps en Google Zoeken in uw omgeving (dit gebeurt automatisch wanneer Google vermoedt dat iemand een lokale zoekintentie heeft).

Je kunt je bedrijfsnaam, adres, contactgegevens, openingstijden en omschrijving doorgeven. En – je raadt het waarschijnlijk al – klanten kunnen een review schrijven over je dienstverlening.

Zij kunnen dit doen door in te loggen op hun Google Account en je bedrijf op te zoeken in Google Maps en te klikken op ‘schrijf een review’ (zie foto hieronder).

Reviews van Google Mijn Bedrijf verschijnen in Google Maps en zo nu en dan in de zijbalk wanneer mensen je bedrijfsnaam opzoeken in Google.

Omdat veel mensen je bedrijfsnaam intypen in Google of een zoekterm gebruiken die Google als ‘lokaal’ opvat, is het belangrijk om reviews op Google Mijn Bedrijf te krijgen.

Tip!

Probeer minimaal 5 reviews op Google Mijn Bedrijf te krijgen. De sterrenrating wordt bij een lager aantal namelijk niet altijd weergegeven. Meer is natuurlijk altijd beter!

Reviews op je Facebook-bedrijfspagina

Een Facebook-bedrijfspagina is pas compleet met reviews! Deze functie is beschikbaar voor bedrijfspagina’s in de categorie ‘Lokale Bedrijven’. Er is dan een ‘Recensies’ tab en er verschijnt een sterrenbeoordeling in de rechterzijbalk.

Verhoog je online reputaties met goede reviews op Facebook.

Heb je veel negatieve reviews? Kijk of je er iets aan kunt doen door te reageren op de reviews (zie meer hierover verderop in dit artikel) of verlaag de impact op je totaalscore door meer goede reviews te krijgen. Mocht dit niet lukken, kun je overwegen om de functie in je Facebook-instellingen uit te schakelen.

Je gemiddelde beoordeling op Facebook is mogelijk onderdeel van EdgeRank (het algoritme van Facebook wat bepaalt of een bericht verschijnt in iemand z’n tijdlijn) – hiervan kon ik echter geen betrouwbare bron vinden.

Reviews op je eigen website

Via websites als Trustpilot, Kiyoh, Feedback Company en ReviewBuddy kunnen klanten reviews plaatsen over jouw bedrijf. Deze reviews kun je via widgets op je website weergeven. Dit is een goede aanvulling op algemene (video)testimonials.

De meeste widgets geven via Schema.org informatie door aan zoekmachines. Vanaf een bepaald aantal reviews laat Google te sterrenbeoordeling zien in de zoekresultaten. Hiermee zorg je voor een goede eerste indruk!

Bovendien heb je op dit soort platformen vaak een eigen bedrijfspagina met gegevens, een omschrijving van je dienstverlening en de meest relevante reviews. Dit soort pagina’s verschijnen vaak op de eerste pagina in Google.

Heb je een webshop? Neem dan een kijkje naar Webwinkelkeur en Thuiswinkel waarborg.

Reviews op andere websites

Er zijn verschillende websites waarop klanten (soms zelfs zonder dat ze zich hoeven aan te melden) reviews kunnen plaatsen. Hieronder noem ik er een aantal:

Ken jij nog een website? Laat het weten in de reacties!

5 Review tips

  1. Maak het plaatsen van een review zo simpel mogelijk. Niet alle mensen zijn even bekend met het plaatsen van reviews op Google Mijn Bedrijf. Stuur hen bijvoorbeeld een mailtje met een directe link naar je pagina op Google Mijn Bedrijf en geef eventueel kort uitleg over hoe het werkt.
  2. Stuur de inhoud van reviews. Het is prettig als klanten extra nadruk leggen op jouw onderscheidend vermogen. Laat je klant weten wat je graag in de review terugziet.
  3. Zorg naast 5-sterren reviews ook voor enkele reviews van 4 of zelfs 3 sterren. Het klinkt misschien een beetje gek, maar het kan (zeker bij veel reviews) betrouwbaarder overkomen. Dit is voor ons dus nog een verbeterpuntje!
  4. Reageer niet op elke review met ‘bedankt’. Dit betekent niet dat je nooit hoeft te reageren. Doe dit zeker bij negatieve reviews – maar dan niet met ‘bedankt’ natuurlijk. Ook kun je reageren op reviews wanneer je nieuwe of relevante informatie te delen hebt.
  5. Rapporteer reviews die in strijd zijn met de richtlijnen. Zowel Google Mijn Bedrijf als Facebook hebben richtlijnen opgesteld (bijvoorbeeld over bedreigingen of haatdragend gedrag). Rapporteer dit soort zaken altijd. Houd er rekening mee dat dit niet altijd mag baten.

Hoe ga je om met negatieve reviews?

Negatieve reviews kunnen je online reputatie flink verzieken.

Doe er vooraf alles aan om dit soort reviews te voorkomen. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen. Pak klachten snel en proactief op. Neem je klanten serieus, en kom met oplossingen. Vraag na afloop ook of de klant tevreden is met de oplossing.

Soms glipt er toch een klant tussendoor. Het is helaas ook niet mogelijk om iedereen áltijd tevreden te maken. Eigenlijk geldt dan hetzelfde als bij het voorkomen van negatieve problemen:

  • Reageer zo snel mogelijk
  • Neem de review serieus (ook al klinkt het belachelijk)
  • Plaats altijd een reactie, maar denk goed na over wát je plaatst
  • Reageer zo min mogelijk vanuit emotie. Als je gefrustreerd bent, kun je beter even afkoelen
  • Vraag iemand anders om mee te lezen. Hij of zij heeft misschien wel een betere invalshoek

Tot slot: blijf niet te lang stilstaan bij negatieve reviews. Het is zonde om zoiets je dag te laten verzieken. Besteed liever je aandacht aan het voorkomen van meer negatieve reviews en het verkrijgen van extra positieve beoordelingen!

Jaap van Leent

Jaap is mede-eigenaar van Hablar en werkt hier als online marketeer. Je kunt hem bereiken door te mailen naar jaap@hablar.nl.

Laat een reactie achter