Plankgas #1: De snelle levertijden van Mobility Centre Holland met Arjan Baars

Blog


Je kunt ook naar Plankgas luisteren op Spotify, iTunes, Pocket Casts en Stitcher.

Contactgegevens Arjan Baars

Telefoon: 06 – 47 95 98 67.
Mail: arjan@mobilitycentreholland.nl.
LinkedIn
Website

Over Plankgas!

Plankgas! is dé B2B Automotive Podcast van Nederland! Via Plankgas! blijf je op de hoogte van actuele onderwerpen in de automotive. Elke 2 weken een interview met een branche expert. Van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs tot de digitale showroom!

Zelf deelnemen?

We zijn altijd op zoek naar inspirerende gasten. Heb jij of ken je iemand met een mooi verhaal? Neem contact op en wie weet zien we je binnenkort in onze studio!

Telefoon: 010 31 05 300.
Mail: podcast@hablar.nl.

Podcast transcript

Karim Tazmi (00:00)

Welkom bij de eerste aflevering van Plankgas!: dé B2B Automotive Podcast. Ik ben Karim Tazmi, jullie host. Deze podcast is een initiatief van Hablar, een full service marketing bureau in Rotterdam. Hablar realiseert groei voor automotive bedrijven door onvervuld marketingpotentieel te ontdekken en te benutten.

Vandaag heb ik de eer om jullie voor te stellen aan de eerste gast; Arjan Baars. Hij is lease manager bij Mobility Centre Holland. We gaan het onder andere hebben over levertijden van bedrijfsvoertuigen en hoe Mobility Centre Holland hier op inspeelt. Arjan; welkom bij de Plankgas! podcast, kun je nog wat meer vertellen over jezelf en Mobility Centre Holland?

Arjan Baars (00:40)

Dankjewel, nou mijn naam is dus Arjan Baars. Ik ben 53 jaar, getrouwd, heb 3 kinderen en laten we de hond niet vergeten. Ik werk al jaren bij Mobility Centre Holland, een bedrijf met 4 vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Eindhoven waar we vooral twee activiteiten doen en dat is verhuur en leasing. Dat is even in een nutshell het eerste verhaal.

Karim Tazmi (01:13)

Oké, en hoe ben je eigenlijk terecht gekomen in de automotive?

Arjan Baars (01:20)

Ja dat is eigenlijk heel toevallig. Jaren terug, en dan moet ik even denken, dat was in 1992 zocht ik een werkgever die mijn studie betaalde. In de avonduren heb ik toen de HAO gedaan en die werkgever was leaseplan en dat was mijn kennismaking met leasing en zodoende ben ik in de automotive gekomen en de leasewereld. Destijds was dat nog met personenwagens (leaseplan doet dat hoofdzakelijk) en later ben ik mezelf gaan specialiseren in de bestel en vrachtwagens qua leasing.

Karim Tazmi (01:55)

Ja precies en merk je ook verschil tussen personenwagens en de leasing van zakelijke voertuigen zoals bestelwagens en trucks?

Arjan Baars (02:06)

Ja er is een groot verschil, in de personenwagens zit je toch meer in het segment waar emotie belangrijk is plus in het zakelijk segment waar wij opereren in de bestelwagens en vrachtwagens daar gaat het veel meer om de ratio; om lage kilometers, kostprijs, flexibiliteit, dat soort onderwerpen. Je merkt ook wel een groot verschil in de benadering van de betreffende ondernemer.

Karim Tazmi (02:37)

Precies, en wat kan ik zoal bij Mobility Centre Holland leasen?

Arjan Baars (02:42)

In grote lijnen zeg ik altijd alles wat wielen heeft, dat is waar we op teren en waar we ons ook op focussen. De grote pluk is vooral de bestelwagens en de vrachtwagens en daar komen regelmatig wat personenwagens bij maar omdat wij toch heel erg meedenken met de klanten over hun investeringspatroon zijn er ook regelmatig andere goederen; bijvoorbeeld een torenkraan, machines, kopieermachine, dat soort dingen. Maar de hoofdmoot is bij ons, en dat zal het ook blijven, bestelwagens en vrachtwagens.

Karim Tazmi (03:24)

Oké, tegenwoordig tijdens onze economische groei komen levertijden nogal in het geding. Er zijn ontzettend veel aanvragen en bedrijven kunnen niet altijd leveren. Hoe spelen jullie hierop in?

Arjan Baars (03:40)

Dat is inderdaad een heel belangrijk issue, misschien goed om iets meer over onszelf vertellen want zo kan ik even verduidelijken hoe we dat doen. Wij hebben een ontzettend jonge vloot. Al onze auto’s gaan maximaal 2 of 3 jaar mee en dan worden ze weer verkocht. Al onze huurauto’s zijn altijd nou ik denk dat we een gemiddelde leeftijd hebben van 1 a 1,5 jaar ongeveer.

Daardoor is er een constante stroom aan nieuwe auto’s die besteld worden en auto’s die bij ons in de verkoop gaan .Gelukkig weten klanten dat steeds meer, dus is er ook een continu stroom aan chassis en laadbakken dat naar ons toe komt. We hebben goede afspraken kunnen maken met verkopers van vrachtwagens en met carosseriebouwers, en daardoor hebben we de mogelijkheid dat alles wat tot nu toe besteld is tot een bepaalde datum is aan te passen. Dus die chassis kunnen we aanpassen en de laadbak kunnen we aanpassen.

Dus als een klant zegt van joh ik wil geen laadbak van 6.5m maar van bijv 7.20m of ik wil een extra zijdeur erin of andere mutaties dan kunnen we dat gedurende het proces allemaal aanpassen en daardoor omdat we alles al besteld hebben en flexibel zijn in het aanpassen kunnen wij gewoon heel snel leveren.

We leveren met een maand, anderhalve maand nieuw en als een klant snel wil rijden dan kan dat dezelfde week nog geregeld worden met een gebruikt voertuig. Dus zo hebben we het opgelost en we merken dat een belangrijk issue is dat als je nu kijkt naar de markt de normale leeftijd al gauw 6 maanden is. Dat hebben we nu gelukkig weten terug te brengen naar 1 maand a 1.5 maand maar wel met de flexibiliteit waardoor er nog gemuteerd kan worden.

Karim Tazmi (05:41)

Nou dat vind ik in ieder geval wel erg interessant voornamelijk ook dat het verschil eigenlijk 4,5 maand levertijd is. En zeker ook als je kijkt naar de huidige tekorten aan chauffeurs is het nogal erg vervelend als er daarnaast naast je chauffeur ook nog eens de wagen mist. Merken jullie ook dat bedrijven hierdoor ook echt in de problemen komen omdat ze niet aan voertuigen en chauffeurs kunnen komen?

Arjan Baars (06:08)

Ja voertuigen dat kunnen we gelukkig altijd heel snel invoeren maar chauffeurs is inderdaad een belangrijke issue. Wat wij altijd erg belangrijk vinden is dat we niet ‘ruchsigloos’ (In het wilde weg) invullen wat de klant wil, maar eerst doorvragen van oke joh wat is het beste en dan als je kijkt naar de issues van de chauffeurs dan lossen we dat soms op doordat bijvoorbeeld klanten voor vrachtwagens geen goede chauffeurs kunnen krijgen met C rijbewijs door een BE-combinatie en met zo’n BE-combinatie kunnen we chauffeurs de weg op zetten met een BE rijbewijs maar wel met veel laadvermogen.

Bijvoorbeeld een BE-combinatie kan bijvoorbeeld een laadvermogen hebben van 2700kg, waardoor je aan de ene kant gebruik kunt maken van een chauffeur met BE en aan de andere kant toch voldoende laadvermogen hebt. Dus zo proberen we met een klant mee te denken en de BE cominbaties die leveren we dus niet alleen nieuw qua lease maar die hebben we ook in de verhuur, of de lange verhuur.

Zo proberen we de mobiliteit te waarborgen, niet alleen voor de langere termijn maar ook voor de wat kortere termijn.

Karim Tazmi (07:26)

Ja want jullie zijn volgens mij wel een van de weinigen die deze BE combi’s zowel nieuw als gebruik verhuren en verleasen dus voor de lange en korte termijn.

Arjan Baars (07:39)

Ja ik denk dat we onderhand de grootste zijn in Nederland want als je kijkt naar de verhuur van vrachtwagens en bestelwagens, zeker in het jonge segment wat we hebben. We hebben een aantal segmenten waar wij ons de komende tijd steeds meer op zullen concentreren, dat is de bakwagens waar we al heel sterk in zijn maar inderdaad ook het BE segment en bijvoorbeeld het koelsegment.

Dat doen we merkonafhankelijk want we willen goed advies kunnen bieden naar onze klanten toe, dat doen we wit en reclamevrij. Daarom zal onze naamsbekendheid, dat merken wij soms in de praktijk dat onze naamsbekendheid misschien nog wat minder is omdat we wit en reclamevrij rijden. Maar klanten waarderen dat gewoon heel erg.

Karim Tazmi (08:35)

Ja het is nogal wel vervelend als je met een enorm plakaat op je wagen naar je eigen klanten moet. Hoe kwamen jullie daar eigenlijk achter, achter het stuk want jullie hebben natuurlijk een constante stroom van chassis en jullie hebben natuurlijk de juiste afspraak met de carosseriebouwer etc. Sinds wanneer zijn jullie eigenlijk dit model gaan implementeren?

Arjan Baars (08:57)

We zijn eigenlijk er best recent mee begonnen. Wat wij eigenlijk continu doen is dat we proberen te luisteren naar de klant en dat klinkt heel oubollig maar een klant die wil bijvoorbeeld voor een piek een auto inhuren voor 3 maanden.

Wij hadden laatst een klant en die zocht bijvoorbeeld een trekker en kreeg een trekker van ons. Na 3 maanden kwam hij erachter dat het een bakwagen moest zijn. Vervelend, maar wij konden gelijk de verandering doen en hebben van de trekwagen een bakwagen gemaakt en de lease ging gewoon door.

We hadden bijvoorbeeld laatst een klant en die had een ontzettende groeispurt en daardoor was het gewoon heel lastig om alles voor te financieren, want als een vrachtwagen gaat rijden dan de kosten gaat voor de baten uit en het moet gewoon veel gefinancierd worden. Deze klant had een aantal auto’s vrij van financiering en wij hebben die auto’s gekocht en weer terug geleased naar de klant en zodoende kon hij liquiditeit vrijmaken voor zichzelf om die ritten voor te financieren.

Wat we net bijvoorbeeld zeiden van joh een klant kon moeilijk aan een chauffeur komen en we hebben gekeken, laadvermogen, wat had hij nodig en zodoende hebben we een BE combinatie neergezet, waardoor hij toch het laadvermogen had en toch geen chauffeur met een C rijbewijs nodig had. Nou zo proberen we continu te schakelen en vooral te luisteren naar de klant. En als je goed luistert naar de klant dan kan je het invullen en dat is onze voornaamste beweegredenen.

Karim Tazmi (10:42)

Ja want dat is natuurlijk ook de keerzijde van die economische groei is gewoon een tekort aan kapitaal en daar zijn dat soort leaseback-constructies ontzettend nuttig voor. Ik vind het ook wel interessant hoe jullie dit probleem aanpakken in ieder geval. Heb je tips die bedrijven zelf kunnen implementeren om de groei beter bij te kunnen benen?

Arjan Baars (11:09)

Euhm ja dat is eigenlijk weer een beetje hetzelfde; dat is luisteren naar de klant. Als je goed luistert naar de klant en je bent niet te veel bezig met je eigen product maar je vertaalt de wensen van de klant goed dan kun je echt groeien en dan komen klanten bij je terug.

Wij vinden het zelf altijd belangrijk niet wat de klant voor deze transactie doet maar we willen de klant bij de volgende transactie binnenhalen. Oftewel wij willen de klant zó tevreden maken dat hij bij de volgende auto weer automatisch bij ons komt. En hoe doe je dat? Door gewoon net een stap harder te zetten en goed te luisteren hoe je dingen invult.

Als ik bijvoorbeeld op ons gebied kijk voor een bepaald merk vrachtwagen. Als een klant bij een verkoper komt, de klant wilt niet alleen maar dat ene merk vrachtwagen. Die klant wilt advies over welke vrachtwagen het beste voor hem is. De klant wilt advies wat logistiek voor hem het beste is. Een klant wilt advies over hoe hij moet financieren en wat het beste voor hem is. Zo proberen we continu te kijken en ik denk dat dat gewoon een van de belangrijkste lessen is die we door de jaren heen geleerd hebben.

Als je maar erg goed luistert en je vertaalt dat naar je product en je vertaalt dat naar oplossingen voor de klant dan haal je een klant binnen en dan kun je behoorlijke groei bewerkstelligen.

Karim Tazmi (12:42)

Ja want denk je ook dat die merkonafhankelijk er ook aan bijdraagt dat jullie A snel kunnen leveren maar ook B klanten dus beter behouden?

Arjan Baars (12:55)

Ja wij zijn ontstaan uit het oude runner en dat had een groot klantenbestand en wat wij gelukkig merken is dat wij dat grote klantenbestand heel erg behoud hebben, sterker nog het is sterk groeiend momenteel.

Maar waar wij gewoon trots op zijn is dat ons klantenbestand heel trouw is oftewel heel veel klanten blijven bij ons en dat doe je alleen maar door gewoon in te vullen wat je kunt doen dus dat is denk ik het voornaamste.

Karim Tazmi (13:28)

Klinkt goed! Vraagje, hoe ziet zakelijk leasen er over 10 jaar uit volgens jou? Zijn er enorme veranderingen of denk je naja het gaat zo door als het nu gaat; mensen bellen, ze komen bij je langs en komen een leasecontract afsluiten of is dat volgens jou helemaal de andere kant op?

Arjan Baars (13:49)

Ik denk niet helemaal de andere kant op, want als je bijvoorbeeld kijkt naar communicatie. We hebben gedurende jaren continu nieuwe communicatievormen zien ontstaan maar in wezen blijft het nog steeds hetzelfde. In wezen communiceer je nog steeds met elkaar. En dat is ook als je kijkt naar de markt. In mijn optiek is de sector behoorlijk conservatief, zitten we allemaal op allerlei eilandjes.

Een eilandje wat een bepaald merk vrachtwagen verkoopt, een eilandje wat grote geldbomen heeft en die geld levert en zo zijn er wel meer eilandjes. Ik denk als je over 10 jaar kijkt die eilandjes steeds meer samengevoegd gaan worden want de klant wilt gewoon 1 integrale oplossing voor zijn logistieke uitdaging.

En hoe doe je dat? Om een klant goed te adviseren over zijn auto’s, over zijn investeringen en dat soort dingen. En de klant die zal het gewoon eisen door de jaren heen en ik denk dat de markt daar gewoon steeds meer naartoe groeit.

Karim Tazmi (15:00)

Nou je ziet natuurlijk tegenwoordig wel dat de zakelijke markt zeker conservatief is maar ze beginnen nu zeker steeds een stukje meer hun wagens te vermarkten zoals de personenwagens vermarkt worden in ieder geval. Ik zag gisteren een mooi filmpje over hoe een trailer werd neergezet als dé nieuwe droomtrailer dus dat vond ik wel interessant. Maar denk je ook dat zo’n samenwerking ervoor zorgt dat er nieuwe methodes worden ontwikkeld om bedrijfswagens bijvoorbeeld sneller weg te kunnen zetten?

Arjan Baars (15:38)

Ik denk dat bedrijfswagens steeds minder op de reguliere manier verkocht zullen worden. Nu is het zo, ik chargeer misschien een beetje, de autoverkoper komt bij de klant is daar 5 keer geweest en de 6e keer krijgt hij te horen van nou doe toch maar de auto. De verkoper komt bij de financier en dan is het maar kijken of het goed gefinancierd kan worden en ik denk dat dat middel heel erg zal veranderen naar inventarisatie van klant wat heb je komend jaar nodig en hoe kunnen we het invullen? Hoe kunnen we het invullen wat je voor lange termijn nodig hebt en ook hoe kunnen we bijvoorbeeld je pieken invullen voor een kwartaal als je extra drukte hebt of wat dan ook.

Karim Tazmi (16:24)

Inderdaad. Hey, waar zie jij jezelf en Mobility Centre Holland over 5 jaar? Wat doen jullie dan op dat moment, doen jullie dan precies hetzelfde of gaan jullie compleet een andere richting op?

Arjan Baars (16:39)

Nee, wij focussen ons steeds meer op iets waar wij vooral de afgelopen 1 a 2 jaar heel erg de basis voor gelegd hebben. Wij hebben de basis gelegd voor een grotere groei. Dat doen we door trouw te blijven aan onze kernwaarden, goed luisteren naar een klant, flexibel zijn, deskundig en persoonlijk maatwerk leveren.

We hebben een groot en zeer trouw en sterk groeiend klantenbestand en zo hebben we de basis gecreëerd. De basis met een goede website, de basis met een goed CRM pakket en daar gaan we verder op uitbouwen.

Wat ik net vertelde over al die eilandjes; wij proberen 1 advies te geven aan een klant en alles te kunnen leveren. Dus of het nu voor een dag is of voor een aantal jaren, of het nu een bestelwagen is of een vrachtwagen, we proberen één plaatje te brengen naar de klant toe waardoor we het goed kunnen invullen.

Karim Tazmi (17:49)

Ik vind het in ieder geval een mooi verhaal hoe jullie dat doen. Ik vind het ook heel fijn om te horen dat jullie alles intern proberen te houden en zodoende niet iemand naar het kastje van de muur te sturen en daardoor waarschijnlijk ook tijd besparen op bijvoorbeeld bijkomende saleskosten.

Als ik je net hoor praten over 6 keer een afspraak dan is de rekensom natuurlijk heel snel gemaakt. 6×2=12 aan het aantal uren wat iemand misschien kwijt is aan afspraken keer een 100je per uur dan gaat het al heel hard en zit je al op 1200 euro en druk je je marge natuurlijk steeds verder naar beneden.

Ik denk persoonlijk, dat ben ik dan zelf van mening, dat we dan bijvoorbeeld misschien zelf later wel te maken krijgen met virtuele showrooms, digitale verkoopmedewerkers, etc. Omdat, ja, tijd is natuurlijk kostbaar en ik denk ook dat tijd heel vaak vergeten wordt in hoe dat meegaat in de marge die je nog kan krijgen op de wagen die je weg zet.

Hebben jullie daar bijvoorbeeld nog technieken voor om het soepeler te laten verlopen zodat je iets minder tijd kwijt bent aan bijvoorbeeld het wegzetten van een auto ipv ontzettend veel tijd in in het voorproces steken terwijl er eigenlijk nog niet eens een zekerheid is of je hem goed weg kan zetten met de juiste financiering.

Arjan Baars (19:00)

Ja wij zijn het afgelopen jaar heel erg druk bezig geweest, en nog steeds, om gewoon meer van de klant te weten. Omdat in onze optiek als je meer van de klant weet dan kun je van tevoren kijken van hey klant wat heb je nodig en kun je veel efficiënter met de klant communiceren.

Je kunt de klant vermoeien met alle honderdduizend aanbieding die je hebt maar als je weet bijvoorbeeld dat de klant in het zomerseizoen altijd koelwagens nodig heeft, dan is het handig om twee maanden van tevoren even in te schakelen en even een belletje te doen van goh joh ik weet dat er een druk seizoen aan komt en hoe kunnen we je helpen?

Zo proberen we om steeds beter te snappen wat onze klanten nodig hebben, wat hun investeringsbehoefte is voor het komend jaar, vooraf zelfs te screenen waardoor we naar de klant kunnen stappen van oke joh ik denk dat jouw investeringsbehoefte voor het komend jaar bijvoorbeeld 12 auto’s is. Hier heb je de goedkeuring al liggen en hoe gaan we het invullen?

En zo proberen we steeds efficiënter inderdaad ook van onze tijd gebruik te maken want ja heel simpel; als je tegenwoordig naar een klant rijdt en je moet aanschuiven in de file dan schiet het niet op en ben je veel tijd kwijt. Klanten zijn ook gewoon druk dus het is ook wederzijds ervoor zorgen dat je gewoon goed van elkaars tijd gebruik maakt.

Karim Tazmi (20:21)

Daar ben ik het helemaal mee eens. Hey, je krijgt de sleutel van jouw favoriete auto in je hand gedrukt en welke auto is het?

Arjan Baars (20:32)

Ja, dat is de Baaros. Dat is een onderstel met 3 modules, 1 module is een cabrio een andere module is een 8-persoons uitvoering voor zitplaatsen en de andere module is een bestel en dat is modulair. Bijvoorbeeld een accupakket kan ik na een aantal jaren veranderen, hij heeft geen uitstoot, hij heeft een actieradius van 1500km en hij is duurzaam voor hergebruik. Je snapt het al; ze moeten hem nog ontwerpen maar dat zou mijn auto zijn.

Karim Tazmi (21:10)

Klinkt eigenlijk een beetje als MCH, in alle markten thuis in ieder geval. Hey Arjan, ik wil je bedanken voor je deelname aan deze podcast. Als anderen meer willen weten over jou of Mobility Centre Holland, hoe kunnen ze dan contact met je opnemen?

Arjan Baars (21:20)

Ze kunnen me altijd bijvoorbeeld bellen, ik zal mijn telefoonnummer even geven dat is; 06 47 95 98 67 of ze kunnen me per mail altijd bereiken onder arjan@mobilitycentreholland.nl.

Karim Tazmi (21:40)

Arjan, bedankt voor je deelname. Dit was de eerste Plankgas! podcast, tot de volgende!

Karim Tazmi

Merk specialist.

Neem contact op met Karim via karim@hablar.nl

Laat een reactie achter