Plankgas #3: Meer auto’s verkopen met Cadar

web

Je kunt ook naar Plankgas luisteren op Spotify, iTunes, Pocket Casts en Stitcher.

Contactgegevens Joost Derks

Over Plankgas

Plankgas is dé B2B Automotive Podcast van Nederland! Via Plankgas blijf je op de hoogte van actuele onderwerpen & interessante bedrijven in de automotive. Elke 2 weken een interview met een branche expert. Van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs tot de digitale showroom!

Zelf deelnemen?

We zijn altijd op zoek naar inspirerende gasten. Heb jij of ken je iemand met een mooi verhaal? Neem contact op en wie weet zien we je binnenkort in onze studio!

Podcast transcript

00:00 Karim Tazmi

Welkom bij de derde aflevering van Plankgas, dé B2B Automotive Podcast. Ik ben Karim Tazmi, jullie host. Deze podcast is een initiatief van Hablar, een full service marketingbureau in Rotterdam. Hablar realiseert groei voor automotive bedrijven door onvervuld marketingpotentieel te ontdekken en te benutten.

Vandaag heb ik de eer om jullie voor te stellen aan onze derde gast, Joost Derks, van het bedrijf Schakel Marketeers. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in online marketing voor de automotive branche. Met Cadar, hét unieke product van Schakel Marketeers, realiseren ze meer verkopen via effectieve zoekresultaten pagina’s en voertuig detail pagina’s die meer leads genereren voor autobedrijven.

Joost, welkom bij Plankgas. Vertel eens wat meer over jezelf.

00:45 Joost Derks

Ha Karim, dankjewel, het is leuk om hier te zijn. Ik ben inderdaad Joost Derks en ik kom uit Heino in de buurt van het mooie Zwolle. In Zwolle helpen wij autobedrijven inderdaad net als jullie met het realiseren van meer verkopen. Wij hebben gemerkt dat we dat het beste kunnen doen door ze als allereerste te helpen met het zorgen dat hun website goed op orde is.

Wij vinden dat de website van het autobedrijf een heel belangrijk portaal is waarlangs we leads kunnen genereren met name… eigenlijk net zo belangrijk als de grote portalen als marktplaats, gaspedaal, autoscout en trader. Met name om het feit dat ze op hun eigen website de meeste invloed hebben. Dus ervoor kunnen zorgen dat het handelt zoals dat portaal zou moeten handelen.

01:48 Karim Tazmi

En los van de website, dat is natuurlijk de schakel tussen alle marketing activiteiten. Wat zijn eventuele andere marketing activiteiten die jullie als Schakel Marketeers uitvoeren voor jullie opdrachtgevers?

02:02 Joost Derks

Dat doen wij ook full service. WIj helpen met strategisch advies, daar beginnen we eigenlijk. We bepalen strategie samen met het autobedrijf en dan gaan we helemaal het rijtje langs naar het maken van campagnes op onder andere Facebook, Instagram en Google. We helpen ook om andere portalen zo effectief mogelijk in te zetten. We geven advies aan autobedrijven over hoe ze hun sales zo goed mogelijk in kunnen richten zodat we niks aan het toeval overlaten aan elkaar.

02:40 Karim Tazmi

Je noemt eerst, beginnen met strategische werkzaamheden, kan je daar wat meer over uitleggen? Want vaak zou ik verwachten dat bijvoorbeeld een autohandelaar bijvoorbeeld met een campagne wil beginnen en misschien minder noodzaak ziet bij een stukje strategisch advies.

03:00 Joost Derks

Ja dat klopt, dat doen we vaak ook hoor. Dan beginnen we vast gewoon met een campagne op het moment dat ze dat willen en dat ze dat op dat moment nodig hebben, wij zijn er om onze klant te helpen. Maar inderdaad het strategisch advies en het bepalen van de strategie is gewoon heel belangrijk, want stel je voor: anders gaan we honderdduizend keer dezelfde vraag stellen. Dan gaan we zeggen van en waarom wil je dat en wat wil je daarmee bereiken, welk doel heb je daarmee? En als de doelen op voorhand allemaal helder zijn, want dat is eigenlijk wat strategisch is, alle doelen voor een bedrijf helder stellen. Dan wordt het voor een autobedrijf al een heel stuk makkelijker om daar antwoord op te geven. Als we dan een campagne maken dan zeggen wij: zullen we dit doel pakken of dat doel pakken? En dan zegt een autobedrijf van: doe deze keer deze maar. Oké prima en dan ligt alles in de lijn van de strategie en dan kan je écht groei realiseren met elkaar.

04:03 Karim Tazmi

Dat klinkt goed in ieder geval, een duidelijke aanpak. Waarom heb je eigenlijk gekozen om je toch te specialiseren in de automotive branche? Bijvoorbeeld Cadar, een van jullie tools, kan je me daar wat meer over vertellen?

04:15 Joost Derks

Ja dan moet ik eigenlijk even terug naar hoe ik het bedrijf in 2012 begonnen ben. Ik kwam uit een situatie dat ik een ander bedrijf had, ik deed webdesign. En daar leverde ik eigenlijk gewoon een product af, een website. We hadden het bedrijf zo ingericht dat het voor ons toen op dat moment het beste was dat we zeiden van: “Beste klant, hier is je website, succes ermee!” Dat wilde ik niet, ik wilde écht meer het gevoel hebben dat ik een klant aan het helpen was.

Dus toen ben ik begonnen met iets waar ik zelf persoonlijk goed in was en dat is meer verkeer sturen naar een website. Onder mijn eerste klanten zaten toevallig een paar automotive bedrijven, dat was op dat moment toeval. En toen stuurde ik meer verkeer naar het website van het bedrijf en die zeiden natuurlijk heel kritisch van: ja Joost ik verkoop volgens mij geen auto meer door. Toen zei ik nou volgens mij wel. Toen was het van zullen we dat maar eens gaan meten dan? Google Analytics erbij gepakt en toen gingen we dat meten. Dus al mijn werk van Google Adwords, vanuit SEO gewoon de Google vindbaarheid, dat gingen we dus meten. En toen zagen we dat bijvoorbeeld hun eigen website niet goed werkte. Dus ik zei zullen we dan aanpassingen doen aan de website, ik kom net uit een situatie en ik heb wel verstand van websites. Ik weet hoe we die moeten bouwen. Dus toen hadden we eigenlijk al zorgen voor verkeer, zorgen voor verkoop en uiteindelijk zorgen voor verbetering. Toen werd ik eigenlijk van weer een eenpitter met zorgen voor verkeer werd ik weer eigenlijk een full service internetbureau en ging ik ook weer wat ik eerder ook al had gedaan: personeel aannemen. Nou dat was hartstikke leuk. Onder mijn succesvollere klanten was er één autobedrijf dat werkelijk gewoon alles wat ik ze aanreikte in goud veranderden. Dat zijn de jongens van Auto Siero in Kraggenburg en dat was een fantastisch leuke samenwerking voor 4 jaar lang totdat ze groot genoeg waren om gewoon hun eigen marketing team in dienst te nemen.

06:27 Karim Tazmi

Vooral de laatste case, Auto Siero, dat klinkt wel als een heel succesvolle case. Kan je me wat meer vertellen over de aanpak die je daarbij gehanteerd hebt?

06:37 Joost Derks

Ja, we zijn eerst begonnen met een stukje strategie. We hebben dat in het begin opgepakt, plannen gemaakt, want de mannen zeiden eigenlijk al vrij snel: ja, we willen aan een merk bouwen. We hebben hier onze showroom maar eigenlijk willen we een digitale showroom. En daar zijn we mee aan de slag gegaan, daar is een merk opgebouwd. Er zijn een aantal speerpunten gekozen waarlangs we eigenlijk de zaak hebben opgebouwd. En we hebben eigenlijk samen ontdekt wat nou een succesvol werk in de automotive is. Toen ik daar kwam, toen hadden ze de zaak net van hun vader en oom overgenomen. Er stonden 65 auto’s op de dam, deden ze 350 auto’s per jaar. Toen hun eigen marketing team stond, daar ben ik nu nauwelijks meer bij betrokken, toen stonden er 120 auto’s gewoon omdat er niet meer op het erf pasten en deden ze er 1200 dat jaar en waren ze FD Gazellen voor het 2e jaar op rij dus de groei zet ook gewoon door. Dus die gasten zijn ongelofelijk goed bezig.

08:03 Karim Tazmi

Klinkt er goed in ieder geval, is dat ook de case waar je het meest trots op bent?

08:08 Joost Derks

Ja dat is echt de case waar ik het meeste trots op ben, nog steeds. Gewoon omdat ik daar meerdere jaren aan gewerkt heb. Er zijn nu wel meerdere cases in ontwikkeling waarvan ik denk: wow, die gaan ook fantastisch goed. Ik ben min of meer voor hun het begin, erbij betrokken geweest en we hebben een raketstart gemaakt samen. Ik wil vooral ook niet alle eer naar mezelf toe trekken, dat ligt ook volledig aan hen. Maar ik heb er aan mee mogen werken, ik heb er ongelofelijk veel mogen leren en ik hoop het alleen maar, in ieder geval mijn deel te mogen herhalen bij andere klanten nu.

08:56 Karim Tazmi

Oké, kan je me misschien wat meer vertellen over jullie tool: Cadar.

09:01 Joost Derks

Naar aanleiding van alles wat we in de begintijd hebben geleerd over het autobedrijf en over de belangrijke rol van de eigen website, hebben we het deel van de autowebsite wat het meest belangrijk is, namelijk voor de voorraad pagina, de voertuig detail pagina en de afhandeling van de leads, een standaard ervoor gebouwd die we in kunnen bouwen in WordPress en in Joomla. Dit is relatief makkelijk te porten naar andere platformen maar dat is dan wel maatwerk. Waarom doen we dat? Omdat veel webbouwers prima een heel mooi merkbeeld neer kunnen zetten voor een autobedrijf maar dit stukje techniek niet in huis hebben.

Ik kreeg vanmorgen ook weer een mailtje; Joost, we hebben hier een webbouwer en die gaat aan het werk voor, het mailtje kwam van Autodata Nederland vandaan, een partner van mij. We hebben hier een webbouwer die voor een autobedrijf aan de slag kan maar die kan geen voorraad pagina bouwen. Nou, dan worden wij ingevlogen en dan gaan we kijken van kunnen wij hun software met onze software compatible krijgen en zorgen dat het autobedrijf zijn voorraad goed kan tonen. Denk aan goede foto’s of dat alle opties goed weergegeven zijn. De ene dataleverancier kan dat wat mooier dan de andere, ik werk daarvoor graag samen met Autodata Nederland. Met Wheelerdelta, hun product, die geeft wat mij betreft de opties het mooiste weer. De andere clubs hebben daar nog een uitdaging in. Het kan wel met de data die ze binnenkrijgen, maar ze moeten het in hun software nog verwerken. Maar goed, dan maak je hele mooie pagina’s die gewoon ook ongelofelijk goed converteren. We houden dat ook continu bij en zorgen stap voor stap in de individuele gevallen dat die autobedrijven nog beter gaan converteren. Dat ze nog meer online leads krijgen die ze op kunnen volgen.

11:20 Karim Tazmi

Ik zag namelijk ook op jullie website dat jullie 2 verschillende pakketten van Cadar hebben. Dus de basis versie waarbij de pagina gecreëerd wordt, maar ook een stukje waarbij er verder geadverteerd wordt op voertuigniveau, klopt dat?

11:34 Joost Derks

Ja dat klopt inderdaad. Een van de unieke opties van Cadar is dat we retargeting kunnen doen. Retargeting op voertuigniveau, dus op het moment dat iemand op je website geweest is, stel je hebt gaspedaal als portaal, iemand komt vanuit Gaspedaal en Gaspedaal wordt heel veel gebruikt in de oriëntatiefase. Dus helemaal aan het begin, als iemand net begint te oriënteren voor een nieuwe auto, dan wordt er Gaspedaal gebruikt. Dan komt iemand op je autobedrijf website en als ze daar geweest zijn dan nemen ze een cookie mee. Dan zien ze vervolgens overal waar in het Google netwerk die specifieke auto terugkomen. Dus als ze zich blijven oriënteren op een nieuwe auto zien ze overal, ook op alle andere portalen, zien ze jouw auto terugkomen. Als ze dan op een gegeven moment denken van: “ja daar heb ik inderdaad al naar gekeken”, en ze klikken erop, dan gaan ze weer terug naar de landingspagina. En daar zijn we relatief uniek, van jouw site waar die auto stond en waar eigenlijk verschillende contact velden op ze liggen te wachten om van die bezoeker een lead te maken. Dus daar houden we ze nog een tijdje mee vast. Waar we écht uniek mee zijn is dat we dat doen voor Facebook, Instagram én Google. Dus voor die drie portalen, dat doet op dit moment geen enkele andere aanbieder, voor zover wij weten.

13:06 Karim Tazmi

En zijn er ook nog andere unieke features, ik hoorde er natuurlijk al een paar, maar zijn er nog een aantal die je niet hebt genoemd?

13:12 Joost Derks

Oh vast, ik vergeet er altijd een hele hoop. Er wordt continu doorgewerkt aan onze software. Wat sowieso belangrijk is dat we aan de achterkant altijd voor de klanten waar we zelf de marketing voor doen Google Analytics inrichten met specifieke doelen. Zodat we ook daar informatie uit kunnen halen en daar met onze klant over kunnen praten en kunnen zeggen van: nou, weet je wat, als we deze knop nou eens niet rood maken maar blauw? Of als we deze tekst eens aanpassen zullen we dan eens kijken of er meer mensen converteren? Hij is voorbereid op conversie optimalisatie zoals dat in onze branche mooi heet.

13:53 Karim Tazmi

Klinkt goed. Een andere vraag is; kun je iets vertellen over de toekomstplannen van Cadar? Het internet verandert natuurlijk razendsnel, maar wat zijn je toekomstplannen voor het komende jaar of de komende jaren, als je dat al hebt vastgelegd?

14:10 Joost Derks

Ik heb nog niet veel vastgelegd, maar ik heb wel heel veel wilde plannen. Als je software maakt, dan krijg je altijd allerlei ideeën en die leggen we vast in een backlog. We willen Cadar flexibeler maken, dat we makkelijker maatwerk kunnen leveren. We willen eigenlijk nog betere conversie optimalisatie kunnen doen. We nemen sowieso continu opmerkingen vanuit de markt al mee als het gaat om: hey, hoe kunnen we het er beter uit laten zien; conversielessen bij de ene klant vandaan nemen we mee naar de volgende klant. We werken er op die manier continu aan, we hebben daar wel een rode lijn in waar we heen willen. Flexibiliteit is daar eentje van en Cadar beschikbaar maken voor eigenlijk de hele automotive is daar een andere in.

15:19 Karim Tazmi

En waar kunnen geïnteresseerden Cadar in het echt zien? Of nou ja, in het echt tussen haakjes even.

15:27 Joost Derks

Ik vind het altijd leuk om Budding Auto’s te noemen, dat is een grappige. En autobedrijf Hoevens in Almere is er eentje met een maatwerk site. En natuurlijk bij jullie klant draait hij ook.

15:54 Karim Tazmi

Jazeker, dat is Mobility Centre Holland in ieder geval. Dat wilde ik ook nog noemen, dat jullie ons ontzettend goed hebben geholpen met het implementeren van Cadar. Dus daar nog bedankt voor! Dus daar kan je in ieder geval op www.mobilitycentreholland.nl kan je hem ook natuurlijk in het echt zien. Dus dan kan je zien wat Cadar allemaal kan in ieder geval.

16:17 Joost Derks

En ik hoorde dat jullie ook een samenwerking hebben met Bedrijfsbus Westland?

16:21 Karim Tazmi

Op dit moment nog niet, we zijn bezig met een franchisevestiging van Mobility Centre Holland, en daarbij komt dat Top Truck Westland ook onderdeel van is, en daarvan is Bedrijfsbus Westland weer een onderdeel. En daar zijn we nu ook in ieder geval mee bezig, met die franchisevestiging. Wie weet, misschien zal dat in de toekomst komen.

16:41 Joost Derks

Ja, daar draait hij ook al.

16:44 Karim Tazmi

Je gaf in ons eerdere mail contact aan dat autobedrijven steeds onzichtbaarder worden door zich afhankelijk te stellen aan grote portalen. Je noemde er net al een aantal, autoscout24, ik hoorde Gaspedaal voorbij komen. En daardoor willen ze niet investeren in hun eigen merk, omdat ze toch al een groot portaal hebben waar ze veel auto’s op kwijt kunnen. Wat is volgens jou de beste manier om je te onderscheiden van de grote spelers in de markt als onafhankelijke handelaar, bijvoorbeeld?

17:12 Joost Derks

Je ziet in automotive land zie je een verschuiving, net zoals in de rest van de retail, een verschuiving naar groot. Alles wordt groter, dealers worden samengevoegd en volgens mij groeit op dit moment het aantal autobedrijven nog steeds als ik het goed heb, maar dat komt vooral omdat heel veel kleine handelaartjes nu erin springen. Als je kijkt naar de serieuzere spelers, de grotere spelers, dan is er een enorme samensmelting van eigenaren van autobedrijven. Daarin wordt het voor de middenklasse spelers steeds lastiger om zich te onderscheiden.

Op het moment dat je bijvoorbeeld je richt, je focust op Marktplaats en Gaspedaal en dergelijke, wat die portalen heel graag willen en wat op zich goed is hoor. Ik raad iedereen aan om onmiddellijk Marktplaats en Gaspedaal te nemen. Dat is de basis, dat is je brood en boter, daar zou je moeten zitten als autobedrijf. Als je je daar alleen maar op focust en je daar afhankelijk van opstelt, dan is op een gegeven moment je enige onderscheidende vermogen dat je voorraad hebt, en dat vind ik geen positief onderscheidend vermogen.

Waar kan je jezelf écht onderscheidend opstellen met je eigen merk, dat is op je eigen website. Ook als je heel goed je bedrijfspagina op die portalen invult, dat blijft in de branding van die portalen. Je blijft het logo van die portalen zien, je ziet jouw logo. Je ziet misschien jouw logo maar overal om jouw logo heen zijn de kleuren van die portalen zichtbaar. Dus dat kan alleen écht op je eigen website en daarom wordt je eigen website anno 2018, 2019 bijna, wordt die gewoon steeds belangrijker. Juist omdat die schaalvergroting plaatsvindt, moet je harder gaan roepen met je eigen merk. En daar zijn we eigenlijk op gefocust, zodat je toegevoegde waarde gewoon overeind blijft. Ook in het geweld van de grote merken.

Dit zie je ook gewoon in de rest van de retail. Als een bedrijf zijn identiteit verliest, niet meer herkenbaar is voor zijn klanten. Daarom doen wij ook altijd een identiteitssessie als het mag met een klant. Dan gaan we het identiteit van het bedrijf bepalen. Hoe komt het over op het eigen team, hoe komt het over op de klanten, hoe komt het over op de leads, op de bezoeker en op de toevallige passant? Als je dat niet geregeld hebt, dan word je onzichtbaar en dan weet niemand meer waarom ze nou bij jou in vredesnaam een auto moeten kopen.

20:07 Karim Tazmi

Mooi voorbeeld zelf hiervan vind ik altijd bol.com. Dat werkt eigenlijk precies op een soortgelijke manier natuurlijk. Je hebt bol.com als groot portaal waarbij meerdere verkopers natuurlijk hun product kunnen verkopen. Maar uiteindelijk heb je als consument in zijn geheel niet door dat je van een 3e partij koopt in plaats van de grote verkoper. Als je op prijs kan concurreren, waar we het al eerder over gehad hebben en wat je ook zelf zei, is het een race naar de bodem en op een gegeven moment heb je niks meer om je te onderscheiden.

Je noemde eerder in ons gesprek had je het over jongens van, als ik het goed zeg, van Auto Siero dat hun al vrij vroeg met een digitale showroom wilden beginnen dus veel online wilden doen. Dus auto’s online eigenlijk wilden verkopen. Nou, daar waren ze vrij vroeg mee voor mijn gevoel. Je noemde namelijk ook in ons mailcontact ook dat autobedrijven naast een showroom er een webshop bij hebben. En nu weten we denk ik ook beiden dat je voor een succesvolle webshop ontzettend veel aan marketing moet doen. Op welke marketingactiviteiten, en hier hebben we het al eerder in ons gesprek over gehad, zou je op dit moment aanraden aan een handelaar die op dit moment bij jou stapt met de vraag: ik wil meer auto’s verkopen. Wat is het eerste wat jij zou doen?

21:36 Joost Derks

Ik denk dat we eerst even moeten toelichten, want we hebben natuurlijk voordat we begonnen op te nemen hadden we ook al een heel leuk gesprek. Misschien moet je eerst even toelichten, als je het goed vindt, wat een andere verschuiving in de markt is. Eigenlijk van verkoop, hoe de handelaren het doen naar marketing. Zullen we dat doen?

21:54 Karim Tazmi

Ik denk dat jij die eigenlijk het best kan vertellen, jij bent mijn gast dus daar mag jij natuurlijk over vertellen.

22:01 Joost Derks

Graag, dankjewel. Autobedrijven zijn handelaren, mensen die heel goed weten hoe ze ergens iets goedkoper in kunnen kopen en duurder kunnen verkopen. Dat is hun kennis en dat is hun vak. Bij veel autohandelaren maar ook bij dealers merk ik dat marketing eigenlijk een beetje vies is. Alsof ze hulp nodig zouden hebben bij het uitoefenen van hun vak. Ik heb enorm veel respect voor het vak van handelaar, van verkoper en hoe die tot een goede prijs komen en daar geld aan verdienen. Dat vind ik gaaf. En als je ook in de wereld kijkt, de meest rijke mensen in de wereld, in ieder geval op financieel vlak, zijn eigenlijk alleen maar handelaren, dus niks dan lof daarvoor. Alleen je ziet dus in de huidige markt dat ze geholpen kunnen worden, een handelaar is maar één iemand, ze kunnen geholpen worden door een merk.

Een merk bouwen, dat is het vak van een marketeer, die maakt merken. En dat zagen de jongens in Kraggenburg fantastisch, handelaren tot en met. En ook gewoon met een oog voor marketing, dus die zagen gewoon dat ze een marketeer nodig hadden. Ze zagen ook van: dat is jouw vak, jij snapt het internet, ga jij dat maar doen. Er is wel een verschuiving die op dit moment plaatsvindt. Handelaren in hun eentje krijgen niet meer het bereik dat ze zouden kunnen hebben als ze een marketeer naast zich zouden kunnen hebben. En dan zie je dus in autobedrijven dat er eigenlijk een nieuwe rol bij komt. Op het moment dat je je voorraad hebt, je voorraad wordt eigenlijk niet meer bekeken bij jou aan de zaak. Dan had je 10 jaar geleden nog ongeveer 7.5 a 8 dealer bezoeken en dat zijn cijfers van Marktplaats, van Paul de Vries. Tien jaar geleden had je nog zo’n 8 dealer bezoeken en heb je nu nog 1.2 tot 1.4. Dus mensen komen niet meer puur in jouw zaak, misschien op 2e kerstdag of 2e paasdag maar anders komen ze niet meer in je zaak als ze niet al een auto op internet bekeken hebben. Dat betekent dat de werkzaamheden van de dealer verschuift van zijn eigen zaak naar het internet. Van daar waar hij zijn werk doet met prijs en geld naar de plek waar het gaat om merk inzichtbaarheid en in het hoofd van de bezoeker blijven hangen. Dat is best wel een essentiële verschuiving als je kijkt naar de werkzaamheden die een autobedrijf zou moeten doen om een auto te verkopen.

Nu gaat het met de portalen in Nederland grotendeels automatisch. Je zet je auto’s in Wheelerdelta en dan kan je automatisch doorposten naar alle grote portalen. En dan zou je daar eigenlijk al wel bezoekers van kunnen krijgen. Alleen de manier waarop je de auto daar neerzet, is heel belangrijk. Als je dat niet goed doet, als je bijvoorbeeld een heleboel opties vergeet of je prijst de auto niet op de juiste manier uit en je schrijft geen goede teksten, dan kan het goed zijn dat je auto een lang staander wordt die pas heel laat verkocht wordt. Ondertussen staat je geld daar stil te staan, dat is niet tof. Als je die auto daar heel goed neerzet en dat is eigenlijk teksten schrijven, dat is een leuke pakkende titel bedenken. Dat is je auto nog eens een keer op een paar andere unieke manieren promoten, op andere portalen zoals bijvoorbeeld Google, Facebook, Instagram of LinkedIn voor de zakelijke markt. Dan kan het zomaar zijn dat er eerder iemand naar jouw zaak toekomt. Je hoort het al; er zit een heleboel werk achter die computer. Er zit een heleboel werk in het bezig zijn met het goed op internet zetten van een auto. In feite is dat het werk van een webshop medewerker. In feite is daarmee je autobedrijf eigenlijk voor een deel een webshop geworden. Eigenlijk is het moderne autobedrijf een webshop bedrijf. Er wordt alleen over het algemeen nog niet online afgerekend, al zijn daar de eerste succesvolle voorbeelden ook al van bekend. De meeste mensen gaan nog naar het autobedrijf, de meeste mensen maken nog een proefrit en daar kan de autoverkoper écht nog het verschil in maken. Het is niet voor niets dat er niet 1 dealerbezoek is; er is 1.2 tot 1.4 dealer bezoeken nog. Het gaat nog in sommige gevallen mis waar de verkoper de koper in de weg staat of dat de auto niet goed op het internet heeft gestaan, dat zijn eigenlijk de twee grote mogelijkheden.

27:11 Karim Tazmi

Wat ik wel interessant vind, kan je een aantal van die succesvolle bedrijven noemen die in ieder geval wel al de stap hebben kunnen maken om auto’s digitaal af te kunnen rekenen. Waarbij je dus eigenlijk het enkele dealer bezoek die je nodig hebt is om de auto op te halen.

27:29 Joost Derks

Ja, onder mijn eigen klanten, dan ga ik ze voor de 5e keer noemen, de mannen van Auto Siero die leveren tegenwoordig steeds meer auto’s af bij klanten zonder dat die auto gezien is. We stonden nog te juichen bij de eerste maar een maand later waren het er al twee en daarna waren het er al vier. En dat is al een paar jaar geleden. En dat hoor ik ook bij andere autobedrijven. Ik weet bijvoorbeeld ook dat mijn andere klant, dat is Auto Heisterkamp in Ootmarsum, die hebben een lease-tak WH Lease daar gaat dat ook hard op dit moment. Ja goed, zo zijn er nog wel een aantal meer, maar als je kijkt naar landelijk: Winco is altijd een leuk voorbeeld om te noemen natuurlijk.

En je ziet ook dat de grote leasemaatschappijen, dat die ook allemaal eigenlijk nu zelf hun occassions beginnen te verkopen en eigenlijk ook gewoon online afrekenen. Dat is natuurlijk wel vertrouwen, het is een groot bedrijf; veel van die leasemaatschappijen zijn de bank van henzelf en zijn goed voor hun geld. De auto is altijd dealer onderhouden geweest, want het was een lease auto en er staat maar 120 duizend op de teller. En ze kunnen ook een hele interessante prijs per maand voor een leaseconstructie aanbieden, dus ik denk dat de markt aan het opwarmen is en over een jaar of drie dat het gemeengoed is. Dat je gewoon eigenlijk je auto online koopt en niet meer naar de showroom hoeft om proef te rijden. En dan worden de showrooms van nu steeds meer belevingswinkels zoals je nu eigenlijk ook al in de retail steeds meer ziet. De beleving in de winkel wordt steeds meer belangrijker, niet meer het weergeven van de producten want dat gebeurt online al wel. Maar de mogelijkheden van producten laten zien en dergelijke.

29:43 Karim Tazmi

Naast die verschuiving van offline naar online en het minder dealer bezoeken nodig hebben tot het verkopen van een wagen, merk jij dat er ook nog andere trends zijn in de autobranche?

29;55 Joost Derks

Ja, op het gebied van techniek gebeurt er een hele hoop, je ziet nu al de kritiek op diesel. Er zijn marketingcampagnes van een aantal bedrijven op de radio. ik hoorde geloof ik MisterGreen die met Tesla’s loopt te stunten en een Sinterklaasliedje heel slim heeft ingezet om dag vieze diesel en dag zwarte roet te roepen. Maar goed, je zou kunnen zeggen dat daar een verschuiving gaat plaatsvinden, dat denk ik wel. De benzineauto zal ook op een gegeven moment gaan, vermoed ik. En op een gegeven moment ga je wel richting elektrisch en richting fuel cell, waterstof. Daarmee krijg je ook dus bij het garagebedrijf een grote verschuiving. Dit is denk ik iets van de komende 10 jaar, ik denk dat het wel sneller gaat dan dat we verwachten, maar misschien niet zo snel als dat de guru’s roepen. Zo gaat het met de meeste technieken de laatste tijd. Ik denk dat de verschuiving significant wordt in de komende 10 jaar, dat je ook gewoon in de garagebedrijven hele andere technieken moet doen.

Ik sprak met een garagehouder hierover laatst en die zegt van: ja, we weten nu nog steeds niet wat de onderhoudscyclus van elektrische auto’s is. We hebben wel een aantal elektrische auto’s in onderhoud en we hebben wel iemand die er verstand van heeft, maar we weten nog niet wat de onderhoudscyclus is. Je weten wanneer je de filters moeten vervangen, je weten wanneer je olie moeten vervangen dat weet je allemaal. Maar wanneer moet je je accu’s vervangen? Dat is nog helemaal niet duidelijk. Dus daar gaat ook nog een grote verschuiving plaatsvinden. En ik hoorde op BNR bij The Big Five hoorde ik de voorzitter van de BOVAG autobedrijf zeggen van: ja, het zou zomaar eens kunnen zijn dat in de toekomst dealers niet meer vanuit de garage, waar ze nu het meeste geld vandaan halen, hun winst moeten halen, maar dat ze eigenlijk betaald moeten worden als belevingslocatie door fabrikanten, dat zou zomaar kunnen. Des te meer denk ik gewoon in die grote veranderingen, des te meer reden voor autobedrijven om te zorgen dat ze weten waar ze mee bezig zijn en hun miljoenenbedrijf niet aan het toeval overlaten en eigenlijk alles meten waar ze mee bezig zijn en werken aan een sterk merk. Zodat als hun activiteiten die ze daadwerkelijk moeten uitvoeren om hun geld te verdienen, als die veranderen dat dat onder hetzelfde merk kan blijven gebeuren en dat een bedrijf daar niet aan onderdoor hoeft te gaan.

32:51 Karim Tazmi

Daar ben ik het zeer zeker mee eens, vooral het laatste punt. Ik sprak laatst met een automonteur die ook een aantal nieuwe certificaten had gehaald om ook aan elektrische wagens te kunnen werken, omdat je uiteindelijk veel meer bezig bent met softwarestoringen oplossen binnen in die wagen dan als er geen ontbranding plaatsvindt, dan gaan er al een hele hoop onderdelen binnenin de auto weg in ieder geval. Dus de traditionele monteur die neemt voor mijn gevoel de komende jaren natuurlijk ook af, die zich veel meer zal moeten specialiseren op een stukje software, storingen op kunnen lossen, et cetera.

Hey, je krijgt nu de sleutels van jouw favoriete auto in je handen gedrukt, welke auto is dat dan?

33:31 Joost Derks

Je hebt een hele mooie voorbereiding gestuurd voor deze podcast, en dat vond ik de allermoeilijkste vraag. Dat wordt een snelle, ik vond het ook de leukste vraag trouwens. Dat wordt een snelle, ik zit te denken een Porsche 918. Dat is een hele gave, ik kreeg laatst ook van een klant heb ik een weekend een wel wat oudere Aston Martin v8 meegekregen. Daar wordt je ook heel erg blij van. Ergens in die hoek, Engelse, Duitse sportwagens, daar word ik toch wel heel erg warm van. Dat vind ik toch wel heel erg gaaf.

34:18 Karim Tazmi

Hey, als andere mensen meer over jou, Schakel Marketeers of Cadar willen weten, hoe kunnen ze dan contact met je opnemen?

34:25 Joost Derks

Ze kunnen me natuurlijk altijd bellen, mailen. Al mijn contactgegevens staan op mijn website www.schakelmarketeers.nl

34:35 Karim Tazmi

Deze informatie vind je ook onder ons transcript, zodat je makkelijk met Joost contact op kan nemen. Joost, ik wil je bedanken voor je deelname aan de plankgas podcast. Dit was de derde aflevering van de Plankgas podcast, tot de volgende!

Karim Tazmi

Merk specialist.

Neem contact op met Karim via karim@hablar.nl

Laat een reactie achter