Plankgas #2: Tot 5x meer laadvermogen met BE-Combi

Socials


Je kunt ook naar Plankgas luisteren op Spotify, iTunes, Pocket Casts en Stitcher.

Contactgegevens Niek Slotboom

Telefoon: +31 345 – 633644.
Mail: niek@be-combi.nl.
LinkedIn
Website

Over Plankgas!

Plankgas! is dé B2B Automotive Podcast van Nederland! Via Plankgas! blijf je op de hoogte van actuele onderwerpen in de automotive. Elke 2 weken een interview met een branche expert. Van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs tot de digitale showroom!

Zelf deelnemen?

We zijn altijd op zoek naar inspirerende gasten. Heb jij of ken je iemand met een mooi verhaal? Neem contact op en wie weet zien we je binnenkort in onze studio!

Telefoon: 010 31 05 300.
Mail: podcast@hablar.nl.

Podcast transcript

00:00 Karim Tazmi

Welkom bij de tweede aflevering van Plankgas, dé B2B Automotive Podcast. Ik ben Karim Tazmi, jullie host. Deze podcast is een initiatief van Hablar, een full service marketingbureau in Rotterdam. Hablar realiseert groei voor automotive bedrijven door onvervuld marketingpotentieel te ontdekken en te benutten.

Vandaag heb ik de eer om jullie voor te stellen aan onze tweede gast; Niek Slotboom. Niek is sinds juni 2017 algemeen directeur van BE-Combi Group. Be-Combi Group is dé laadvermogenspecialist voor B en BE voertuigen. Met innovatieve concepten bouwt BE-Combi standaard lichte bedrijfswagens om tot een BE combinatie met laadvermogens tot wel 3000kg. Niek, welkom bij plankgas podcast. Vertel eens wat meer over jezelf.

00:47 Niek Slotboom

Op de eerste plaats natuurlijk dankjewel voor jullie uitnodiging, je krijgt niet altijd een platform om wat over je bedrijf te mogen vertellen. Ik ben 59 jaar oud, in de bloei van mijn werkzame leven zeg ik nog altijd tegen mijn collega’s. Getrouwd, gelukkig getrouwd mag ik zelfs zeggen. 2 zoons, 1 zoon is in de voetsporen getreden en die is verantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten van Volvo Group Truck Center hier in Rotterdam.

Mijn tweede zoon is slechts 7 jaar oud dus hij hoeft zich niet veel zorgen te maken over zijn carrière tot nu toe. Ik kom uit een denk ik wel druk gezinsleven. Mijn vrouw heeft een baan waar personeelsactiviteiten onder vallen. Daarnaast heeft ze ook nog een eigen bedrijf, dat doet ze volgens mij met 6 of 7 collega’s, ik weet het niet helemaal precies. Daar is ze druk bezig met de fitness en daar zorgt ze dat de klanten fit en slank blijven.

01:40 Karim Tazmi

Dat is wel mooi om te horen in ieder geval dat zoon in vaders voetsporen treedt en wie weet treedt je andere zoon ook wel in de voetsporen van zijn vader. Hey, hoe ben je eigenlijk terecht gekomen in de automotive? Vertel daar eens wat meer over.

01:55 Niek Slotboom

Dan ga ik ver terug in de tijd. Dat is 1982 denk ik, Albert Hendrikse, zeker geen onbekende in de automotive wereld in Nederland. Die benaderde mij en die was toen directeur bij Groenenveld transport efficiency en hij nodigde me eigenlijk uit om te solliciteren op het beroep verkoper. Hij had wel iets in mij gezien, zo gezegd zo gedaan en dan ben ik op 1 januari 1983 begonnen als junior verkoper.

Ik weet nog goed de dag dat ik het bedrijf binnenkwam; toen stonden er drie kaartenbakken toen nog, dat is niet meer van deze tijd hé, op het bureau. Eentje voor Gelderland, eentje voor Utrecht en eentje voor Noord-Holland en ik ben daar begonnen met de verkoopwerkzaamheden en dat was in het begin heel moeilijk. Ik groeide op en dat zeg ik nu wel is een keer tegen mensen, we groeiden op in een regime.

Het was niet echt een bedrijf waar het allemaal zo makkelijk ging, er werd veel van je verlangd. Veel werken, lang werken, zaterdag werken. Maar als ik daar op terugkijk denk ik nog steeds dat ik Groeneveld zeker dankbaar mag zijn voor wat ik daar allemaal heb geleerd van het verkopersvak. En Groeneveld was toen ook echt wel een bedrijf waar hard werken werd beloond en gewaardeerd.

We hadden een meer dan prima salaris in die tijd maar misschien nog wel belangrijker; we kregen ook de mogelijkheden om door te groeien. Na een jaar of 4 was ik inmiddels al wel uitgegroeid tot een ja een soort senior verkoper en ik was belast met het opleiden van nieuwe verkopers omdat men dacht dat ik dat waarschijnlijk erg goed deed.

Een aantal jaren daarna ben ik benoemd tot verkoopleider. Toen was het bedrijf inmiddels verhuisd naar Gorinchem en nog enkele jaren daarna werd ik al opgenomen in het directieteam en was ik samen met mijn collega Kees Visser, ook geen onbekende in automotive land, verantwoordelijk voor de activiteiten van Groeneveld in de Benelux. En dat was toen het belangrijkste dochterbedrijf van Groeneveld.

De laatste bijna 6 jaar heb ik gewoond en gewerkt in Amerika. Ik kreeg de kans om onze Amerikaanse activiteiten te gaan leiden en dat heb ik denk ik met succes gedaan. Ik kijk terug op een prachtige mooie tijd, veel geleerd en nog steeds Amerikaanse vrienden aan overgehouden. Een greep uit de rest van mijn werkzame leven: ik ben teruggekomen uit Amerika, toen ben ik bij Volvo Trucks gaan werken. Daar ben ik vier jaar verkoopdirecteur geweest over de nederlandse activiteiten van Volvo Trucks.

Daarna heb ik een jaar of 4 in Duitsland gezeten voor de Bas Groep. Een grote Volvo Dealer van een hele grote tweedehands truck handelaar uit Veghel. Die hadden toen een DAF dealerschap overgenomen in duitsland in het Ruhrgebied. En ja ze hadden toch eigenlijk mensen nodig die hun schouders daaronder konden zetten. Toen ben ik naar Duitsland gegaan, ik reed veel op en neer. Daar heb ik 4 jaar gewerkt, hele fijne ervaring, ook goed voor je Duitse taal dat spreek ik inmiddels ook al een klein beetje.

Maar goed, mijn eerste zoon Stef die is nu 31, maar toen hij opgroeide ben ik gescheiden dus ik had altijd weinig tijd en zeker ook toen ik in Amerika ging wonen en ik had me ernstig voorgenomen ‘als me dit nog een keer gebeurt dan ga ik echt tijd besteden aan zo’n kleine’.

Dus toen mijn vrouw zwanger werd ben ik teruggekomen naar Nederland en op het moment dat ik in dienst trad bij Blond DSW is die kleine geboren en had ik in ieder geval wat meer tijd om thuis te zijn want je begrijpt als je in Duitsland zit valt dat niet zo makkelijk te combineren.

Dus toen ben ik bij Blond DSW begonnen als verkoopdirecteur. Dat is een redelijk grote DAF organisatie in Zuid-Holland. Die doet naast DAF ook IVECO bedrijfswagens en Fiat professional bedrijfswagens dus dat was eigenlijk ook al een klein beetje de eerste keer dat ik echt te maken kreeg met de lichtere bedrijfswagens.

05:36 Karim Tazmi

Het is wel heel mooi om te horen hoeveel ervaring je hebt en ook internationale verkoopervaring, zeker Amerika en Duitsland daarna maar nu toch weer op eigen bodem terug met BE-Combi. Hoe is BE-Combi eigenlijk ontstaan? Kan je me daar meer over vertellen?

05:55 Niek Slotboom

Ja, BE-Combi is begonnen als een échte eenpitter. Henk-Jan Uittenbogerd die werkte bij zijn vader in een landbouwmechanisatie bedrijf en die had een beetje een liefde ontwikkelt voor het BE segment; kleine trekkertjes, kleine opleggertjes en die is eigenlijk gaan handelen in die auto’s ja tot op het moment dat het eigenlijk toch wel een beetje te groot werd en hij uiteindelijk zich verzelfstandigd heeft en korte tijd later ook verhuisd is naar een ander pand omdat het niet meer paste bij zijn vader. Hij is begonnen in 2007 dus het bedrijf staat inmiddels bijna 12 jaar.

06:26 Karim Tazmi

Dat is ook zeker wel een geruime tijd want hoe ben jij bij BE-Combi terechtgekomen want het lijkt me misschien toch nog wel even wennen als je van internationale ervaring in Amerika en Duitsland het toch wel even wennen is om weer bij een wat kleiner bedrijf terecht te komen.

06:43 Niek Slotboom

Ja, ik denk dat ik eigenlijk altijd wel de ambitie heb gehad om ooit iets voor mezelf te willen doen, dat is denk ik een belangrijke reden. En ja iemand die ondernemen om te ondernemen maar bij alle andere bedrijven waar ik werkzaam ben geweest voelde ik me eigenlijk altijd wel een soort ondernemer in loondienst. Dus als zo’n mogelijkheid voorbij komt dan is dat heel erg leuk.

Het werd ons overigens wel aangeboden door een consultancybedrijf. Henk-Jan Uittenbogerd, de toenmalige eigenaar, had een bedrijf ingehuurd om hem te helpen om te zoeken naar een financier en extra management binnen zijn bedrijf.

De financier was eigenlijk om een stukje groei financiering mee te kunnen doen en extra management omdat hij eigenlijk veel meer gericht is op de techniek en veel minder affiniteit heeft met bijvoorbeeld het leiden van een bedrijf en internationalisering.

Dus ja, we hebben daar serieus naar gekeken en als ik zeg we dan praat ik over een investeerder en ikzelf en dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat wij BE-Combi hebben overgenomen en niet hebben geparticipeerd. We hebben een nieuw bedrijf opgericht waar de oude eigenaar Henk-Jan ook nog een stukje aandeel in heeft dus uiteindelijk is dat de nieuwe constructie zoals we op dit moment in de markt staan.

07:51 Karim Tazmi

Want merk je ook voor jezelf dat het echt wel anders is nu je eigenlijk écht ondernemer bent in plaats van de ondernemer in loondienst?

07:59 Niek Slotboom

Nou ik denk dat ik iets vaker op de bank stond te kijken, misschien is dat ook een stukje ondernemen. Voor de rest je draagt een stuk verantwoordelijkheid maar ik heb mijn werk voor een werkgever eigenlijk nooit op een andere manier uitgevoerd zoals ik het eigenlijk nu doe. Het fijne daarvan is wel dat je weet dat het ook een stukje van jezelf is, dat is fijn.

08:15 Karim Tazmi

Jazeker, en je voelt je natuurlijk ook niet gelimiteerd in de mogelijkheden. Je kan kansen grijpen natuurlijk ook op gevoel, als dat goed voelt voor jou dan kun je daar ook achteraan gaan natuurlijk.

Hey, welke problemen lost BE-Combi op voor bedrijven? Het zijn natuurlijk voertuigen maar ik denk dat er zeker wel wat oplossingen bij gemoeid zijn voor bedrijven.

08:39 Niek Slotboom

Zeker, het meest in het oog springende is natuurlijk de slogan die we ook gebruiken; De laadvermogen specialist. We kennen natuurlijk allemaal wel de kleine bestelwagens, de bestelbus is er daar één van maar ik praat dan eigenlijk over de variant met de chassiscabine. Daar wordt een laadbakje opgebouwd, een laadklepje opgebouwd voor het bezorgen en distribueren.

Bij uitstek een zeer goede combinatie, dus een kleine zeer flexibele auto, maar het laadvermogen houdt op bij 500 misschien 600 kg. Wij zorgen voor extra laadvermogen met onze producten hetgeen betekent dat je uiteindelijk met een kleine auto nog steeds erg veel mee kan nemen.

Als je het hebt over problemen dan moet je een beetje kijken naar de trends van de markt, eentje is bijvoorbeeld het enorme tekort van chauffeurs. Op dit moment worden er door de branche zo’n 7500 chauffeurs gezocht in Nederland alleen al. En dat zijn er natuurlijk heel erg veel en die zijn minder gemakkelijk te vinden omdat het vak van chauffeur toch een stukje van zijn glans heeft verloren als ik het vergelijk met bijvoorbeeld 20 jaar geleden.

Dus ja, als je geen chauffeurs van grote vrachtwagens in kunt zetten dan heb je uiteindelijk wel een auto nodig waar je wel veel mee kunt nemen maar uiteindelijk toch kunt besturen met een B of een BE-rijbewijs en daar hebben wij dus eigenlijk een oplossing voor.

Tenslotte nog een andere trend die je ziet; de stedelijke distributie. We zitten hier in Rotterdam, ik geloof dat Rotterdam elke dag ook bezig is om vrachtwagens te weren uit de binnenstad en ja mensen te motiveren voor andere manieren om hun goederen op de juiste plaats te krijgen.

Ik denk dat we daar het antwoord op hebben doordat we natuurlijk nog steeds een kleine compacte auto bouwen die ervoor zorgt dat je nog steeds veel mee kunt nemen en in die zin juist uitermate geschikt is voor de fijnmazige distributie.

10:23 Karim Tazmi

Want merken jullie ook doordat er meer regelgeving ontstaat rondom vrachtwagens dat jullie dus ook meer voertuigen gaan leveren? Dat bedrijven bijvoorbeeld op basis van die regelgeving bij jullie terechtkomen.

10:36 Niek Slotboom

Ja het is meestal een combinatie van factoren. Soms ligt de oorsprong in een kleinere auto waar meer meegenomen moet worden maar dat gaat gewoon vanwege de afmetingen niet. Dat is een heel leuk voorbeeld; lego nederland, we hebben er allemaal mee gespeeld. Die hadden een bedrijfsvoertuig waar je met een groot rijbewijs op moest rijden alleen de chauffeur die gaat afzwaaien en hij is de enige die daar op kunt rijden.

Nou die auto staat inmiddels binnen, we bouwen hem om naar een BE-Combi, er zijn 3 mensen die nu een rijbewijs aan het halen zijn. Een E achter B dat is een heel eenvoudig rijbewijs. Daarmee garandeert hij in ieder geval dat het bedrijf ten alle tijden gebruik kan blijven maken van de vrachtwagen. Dat is maar een voorbeeld maar daar zijn er echt heel erg veel van.

11:18 Karim Tazmi

Ik weet nog wel dat ik vroeger speelde met mijn Lego trucks. Je merkt het wel in Rotterdam hier met wet en regelgeving, met de milieuzones, merk je dat het toch wel lastig is om met traditioneel transport om te blijven en kunnen vervoeren in ieder geval. We hebben natuurlijk even over de mail gesproken wat voor type systemen jullie natuurlijk hebben, wat voor type systemen leveren jullie eigenlijk allemaal qua BE-Combi’s?

11:52 Niek Slotboom

We hebben in principe 3 productlijnen wat we allemaal een klein beetje gestandaardiseerd hebben. De 3 productlijnen zijn eigenlijk de traditionele trekker-oplegger, losse IVECO / Mercedes-Benz trekkers die we ombouwen. Daarachter hangt meestal een oplegger, die leveren wij ook. In opdracht van de klant zorgen we dat er een oplegger komt, het kan alle twee.

Daarnaast hebben we lage vloer chassis, dat is eigenlijk het ombouwen van bestaande voertuigen waar het chassis een stuk wordt verlaagd, waardoor je eigenlijk heel gemakkelijk met rolcontainers en allerlei andere zaken naar binnen kunt rijden wat eigenlijk voor de fijnmazige distributie is. Ze vinden hun weg veel in de bloemenwereld, het bevoorraden van bloemenwinkels. Dat gebeurt veelal met Deense karren zoals dat in het vakjargon heet. En we hebben dan een laadbakje gebouwd waarbij je de karren zo naar binnen kan rijden en de afmetingen zijn precies zo gemaakt voor 13 Deense karren en dat is eigenlijk een prima oplossing om winkels te bevoorraden.

En tenslotte en dat is wel de belangrijkste hap van onze productenpakket en dat zijn de plus systemen. Dat is eigenlijk het ombouwen van een bestaande chassiscabine naar een voertuig met een kortgekoppelde oplegger dus wat je dan in het straatbeeld ziet is een Mercedes-Benz of een IVECO maar dan met twee achterassen en die ene as is onze plus oplegger en vervolgens is het kortgekoppeld op elkaar en is dat een BE-Combinatie geworden.

13:19 Karim Tazmi

Ik heb nog wel de vraag; bouwen jullie enkel nieuwe voertuigen om of bouwen jullie ook bestaande voertuigen van transporteurs om naar een BE-Combi. Dus een gebruikt voertuig wat omgebouwd wordt naar jullie BE-Combi systeem?

13:35 Niek Slotboom

Het gebeurt wel een hele enkele keer alleen eerlijkheid gebied me te zeggen dat het voertuig an sich dat moet aan een aantal specificaties voldoen die wij nodig hebben voor onze ombouw. En een bestaand voertuig heeft lang niet altijd al die opties. Dan wordt het een hele dure verbouwing en op zo’n moment is het beter om de klant te adviseren om een nieuw voertuig te kopen.

Dan ruilen wij het oude voertuig ook wel eens een keer in, we doen ook wel handel in gebruikte voertuigen dus dat past ons ook prima. Dan helpen we de mannen eigenlijk op twee punten; we verkopen zijn oude auto en we leveren een nieuwe auto.

14:08 Karim Tazmi

Hey je hebt tegenwoordig natuurlijk veel meer online bestellingen, daar hebben we het ook heel even over gehad. Leveren jullie nou veel voertuigen aan webshops en merken jullie eigenlijk aan jullie eigen verkoopcijfers dat er meer aanvragen voor dit soort type voertuigen zijn?

14:25 Niek Slotboom

Nou ja we hebben zelf een redelijk goede website en die wordt ook echt goed bezocht. Daar komen ook best aanvragen ervoor, ik denk dat we elke week wel een aantal aanvragen hebben via onze website.

Echt leveren aan bedrijven met een webshop eigenlijk niet. Veel van dit soort bedrijven die hebben niet eens eigen auto’s. Webshops daar hebben we er natuurlijk duizenden van en die leggen veelal de verantwoordelijkheid voor de opslag en de overslag en het afleveren en het bestellen leggen ze neer bij e-fulfillment companies en die hebben op haar beurt natuurlijk wel vrachtwagens of bestelwagens of die werken samen met charters en dat zijn koeriersbedrijven die in opdracht van dat bedrijf de goederen afleveren.

15:07 Karim Tazmi

En behoren die e-fulfillment companies wel tot jullie klantenkring?

15:12 Niek Slotboom

We hebben er een paar ja, die inderdaad klant van ons zijn.

15:17 Karim Tazmi

Ik hoor een hoop dingen natuurlijk, ik vind het heel interessant in ieder geval. Hoe draagt BE-Combi bij aan de groei van ondernemers, wat zou voor jou nou noem het 2 tot 4 punten welke van jullie USP’s dragen bij aan de groei van ondernemers. Dit kan indirecte groei zijn en ook directe groei.

15:43 Niek Slotboom

Ik denk dat we niet in directe zin bijdragen aan de groei van een ondernemer. Ik denk wel dat we alle belemmeringen om te kunnen groeien wegnemen.

Als je het hebt over het leveren van transportoplossingen in ons geval bijvoorbeeld met de plus systemen, zorgen we ervoor dat een flexibel voertuig waarbij met een BE rijbewijs nog steeds een hele grote hoeveelheid goederen kunt afleveren. We helpen mee aan het chauffeurstekort wat er is, daar hadden we het al eventjes over gehad want er is een enorm tekort aan chauffeurs dusja de instroom vanaf onderaf met B en BE rijbewijs daar voorzien wij in prima zin voor omdat we ook een goed voertuig hebben.

Ik denk dat we indirect meehelpen met de problematiek rond stadsdistributie omdat we echt een voertuig hebben die geschikt is voor stadsdistributie. En als je al onze oplossingen bij elkaar optelt dan denk ik dat we er ook voor kunnen zorgen dat er een verminderde co2 footprint is, zoals ze dat tegenwoordig netjes noemen. Want we nemen in onze auto’s veel meer mee dus je kan uiteindelijk met veel minder auto’s de vervoersprestatie vervullen.

16:52 Karim Tazmi

Daar kan ik me ook zeker in vinden en dat snap ik ook zeker. Zeker het laatste punt wat je noemde, de lagere co2 footprint, minder wagens door het verhoogde volume in ieder geval niet de 16 busjes van POSTNL die overal rondcrossen.

Nou heb ik wel een kritische vraag; Willen chauffeurs eigenlijk niet liever in een vrachtwagen rijden? We hadden het er net even over dat de glans een beetje van het chauffeursberoep af is en uiteindelijk voor de jongens die dat toch heel tof vinden dan is dat toch wel het eigen gevoel op zo’n voertuig rijden die massa etc dat is toch wel anders dan een klein voertuig.

17:36 Niek Slotboom

Ja dat klopt, dat is een terechte opmerking. Ik denk dat het een utopie is om te denken dat vrachtwagenchauffeurs op het ene moment ervoor kiest voor een kleine bestelwagen om het maar heel gemakkelijk te zeggen. Ik denk juist dat logistieke dienstverleners heel hard bezig zijn, ik heb daar ook best wel een aantal echt goede voorbeelden van.

Bij het instromen van onderaf; iedereen die zijn rijbewijs heeft kan zijn E rijbewijs halen en wat wij zien bij een aantal bedrijven is dat juist onze combinaties worden gebruikt om de jonge instromen wel bekend te maken met het logistieke proces, met just in time delivery, met het afleveren, alles wat erbij komt. En daarna zie je in de vorm van een soort studie contract dat dit soort mensen een vrachtwagen rijbewijs mogen halen en uiteindelijk klaargestoomd mogen worden voor het grote werk. In die zin denk ik dat onze voertuigen er prima aan bij kunnen dragen dat aan die instroom van onderaf ook veel aandacht besteed wordt.

18:28 Karim Tazmi

Dat vind ik een heel goed argument in ieder geval. Ondanks dat tekort aan vrachtwagenchauffeurs, voor mijn gevoel is dat ook deels relatief aan onze economische groei. Denk jij dat er überhaupt in de basis over een x-aantal jaar er nog steeds veel vrachtwagenchauffeurs nodig zijn in verband met toenemende wet- en regelgeving?

18:45 Niek Slotboom

Ik weet niet of het afhankelijk is van wet en regelgeving maar ik denk dat het vak als beroepsgoederenchauffeur altijd zal blijven bestaan. Ik zei daarstraks al dat het een beetje de glans heeft verloren.

Als ik praat over vele jaren geleden dan was het natuurlijk nog een beetje een soort vrijbuiters beroep. De hele dag op de vrachtwagen, vrijheid, alles wat erbij hoorde, verschillende landen, lekker onderweg en alles wat erbij hoort was goed.

Alleen wat je tegenwoordig ziet is dat de chauffeur onderhevig aan heel veel regelgeving ten aanzien van bijvoorbeeld de tachograaf. Dan heb je een ondernemer die meekijkt via de boordcomputer wat hij allemaal aan het doen is.

Daarnaast heeft hij ook rijtijden, een besluit wat eigenlijk ook wel een klein beetje het vrije ondernemen in de weg staat. Last but not least maar hij staat ook 50% van de tijd stil op de snelweg. Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan wordt het toch wel een iets minder gezellig beroep als dat dat in het verleden was.

19:43 Karim Tazmi

Dat lijkt me ook wel dat je je constant in de gaten wordt gehouden, heel goed punt. Volgens berichten die ik lees, ik heb natuurlijk ook jullie whitepaper gelezen, kunnen jullie snel leveren.

20:03 Niek Slotboom

Ja ik sprak daarstraks over standaardisatie, we hebben ons productenpakket goed onder de loep genomen. alle kanten goed bekeken. En daar hebben we eigenlijk een aantal standaard producten van gemaakt die we inderdaad vrij snel in elkaar kunnen bouwen.

Nog een ding; het hele proces als het auto wordt verkocht aan een klant met ons systeem dan duurt het meestal 8 a 10 weken voordat het voertuig uit de fabriek komt rollen. In die tijd hebben we de plus trailer gebouwd, hebben we het frame voor de auto gebouwd dus als de auto bij ons binnenkomt dan hebben we niet meer nodig dan een week en dan is’ie klaar en dan kan die naar de carrosseriebouwer zodat er een laadbak op gebouwd kan worden.

20:42 Karim Tazmi

Dat is in ieder geval wel handig dat’ie tegelijkertijd gebouwd wordt. Hoe worden BE-Combi voertuigen eigenlijk opgebouwd?

20:50 Niek Slotboom

In het begin had ik zelf moeite om het eigenlijk uit te leggen want het is een beetje moeilijk. Nou niet moeilijk want eigenlijk bestaat ons product uit 3 componenten.

Ten eerste het voertuig zelf, het tweede is uiteindelijk het plus systeem. Dus dat is de ombouw van het voertuig naar een trekker inrichting en de plus trailer die kortgekoppeld bovenop de auto komt te staan. En het laatste onderdeel van het product is dan uiteindelijk de laadbak. Ja die hebben we in alle soorten en maten, wij verzorgen die zelf veel maar er zijn ook bedrijven die een voorkeur hebben voor een bepaalde carrosseriebouwer maar ook verschillende laadbakken of kraan kiepen, gesloten laadbakken. Alle soorten en maten kun je bouwen in ieder geval.

21:30 Karim Tazmi

Voor mij is het in ieder geval duidelijk, je kon het zeer goed uitleggen. Wat is jouw gouden tip aan andere ondernemers in de transport branche?

21:44 Niek Slotboom

Dat vind ik wel een lastige vraag, ik denk niet dat ik een échte gouden tip heb. Want ik denk ook niet dat ik op de stoel van een transportondernemer zou moeten zitten. Ik zie alleen wel een enorm grote verandering in de samenleving, grote veranderingen als het gaat over dienstverlening, grote veranderingen als het gaat om transport.

Je kan er op twee manieren naar kijken en een van mijn credo’s is toch wel dat ik naar alle veranderingen kijk en dat is een enorme uitdaging om te kijken wat we er van kunnen maken. En zeker niet zien dat het allemaal problemen kunnen zijn. Dusja als ik toch een tip kan geven dan zou ik zeggen; zie het als een uitdaging!

22:18 Karim Tazmi

En op basis van mijn vorige vraag; hoe ziet die transportbranche er over 10 jaar uit en wat is jullie rol daarin?

22:27 Niek Slotboom

Dat vind ik nog steeds weer een lastige vraag maarja daar zit je voor denk ik hé!

Als je wilt kijken over ik noem maar 5 of 10 jaar hoe zo’n transportwereld eruit ziet dan zijn er een aantal trends merkbaar in de markt en ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen waar je ook een eenvoudig antwoord op kan geven en dan wordt het toch wel een klein beetje duidelijk.

Kijk onze samenleving verandert. Ik zie weinig toekomst, en daar bedoel ik niets slechts mee, voor een winkel zoals we die op dit moment kennen. Iedereen wil winkelen met het breedste assortiment maar het liefst in zijn luie stoel en dan zeg ik niks nieuws dat doen we op de computer en vervolgens laten we dat afleveren.

Ik denk dat het niet ver bij ons vandaan is dat die mensen een sleutel van je huis hebben en alles wat je besteld hebt staat alles netjes uitgepakt op de tafel en tijdens de Sinterklaastijd waarschijnlijk met een mooi sinterklaas strik eromheen. En de koelkast die is gevuld door de supermarkt en die lopen weer netjes naar buiten, daar hoeven we zelf niks meer aan te doen.

Als we kijken naar een trend dan zie ik veel meer mogelijkheden op dat gebied dan bijvoorbeeld traditionele winkels of een winkel die moeilijk te bereiken is. Als ik zeg vullen die internetverkopen daarom alleen al een harde groei te zien geven dan denk ik dat ik heel eenvoudig kan zeggen ja dan zal dat nog een heel eind doorgroeien.

Als ik kijk naar de regelgeving rond de stadsdistributie als voorbeeld dan vraag ik mezelf af of er meer of minder regels zijn rond grote vrachtwagens in de stad. Ik denk dat iedereen je daar gelijk in geeft, als je zegt dat die regelgeving alleen maar zal groeien. Als je kijkt naar die trends dan denk ik dat het, in ieder geval als het gaat om stadsdistributie, dat het echt op een andere manier in de toekomst gaat gebeuren dan dat we tot nu toe gewend zijn.

Ik voorzie grote distributiecentra buiten de stad waar alle vrachtwagens hun goederen brengen en vervolgens wordt daar de stadsdistributie gedaan met bij voorkeur elektrische auto’s denk ik als het gaat over de co2, dat is ook zo’n discussie. En ik geloof dat de overheid daar echt een belangrijke rol in kan spelen om dat daadwerkelijk ook te laten gebeuren.

Hoe zie je transport over een aantal jaren? Dan denk ik in ieder geval dat een bedrijf als BE-Combi zeker ook levensvatbaar zal blijven omdat met name voor die stadsdistributie door ons heel veel auto’s gebouwd zouden kunnen worden en dat zou er ook verder aan bij kunnen dragen.

24:58 Karim Tazmi

Om even terug te komen op het verhaal met het slot dat je boodschap al thuis in de koelkast staan. Bijvoorbeeld zo’n grote retailer als Amazon die brengt meerdere producten op de markt en zo hebben ze afgelopen jaar volgens mij een amazon slot uitgebracht waarmee de bezorger jouw slot op basis van een dubbele verificatie op jouw mobiele telefoon op afstand kan openen zodat ze het pakketje bijvoorbeeld binnen kunnen zetten.

Ik zag ook van de week het nieuwe distributiecentrum van de Albert Heijn wat volledig geautomatiseerd is waardoor bijvoorbeeld alle karren voor de vulploegen op basis van de schapindeling van de supermarkt de vrachtwagen in rollen zodat het gelijk ingedeeld kan worden. Dan merk je toch wel dat de innovatie heel erg doorkomt in de transportbranche, een hele interessante wereld. Er is ook heel veel in te verbeteren, te veranderen en te optimaliseren zeker in de laatste aantal jaren.

We hadden het net ook over de toekomst van BE-Combi, als je nu kijkt naar 2019 wat zijn dan jouw huidige plannen?

26:12 Niek Slotboom

Ik kom net terug van een budgetmeeting; met een aantal mensen intern hebben we twee dagen eens goed zitten praten over de mogelijkheden en vervolgens hebben we dat ook maar eens in cijfers omgezet om te kijken wat er allemaal uit komt.

BE-Combi is een uiterst ambitieus bedrijf geworden dus ja daar hoort ook een ambitieus groeiscenario bij. Dit jaar hebben wij denk ik onze omzet ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. Als het aan mij ligt doen we dat volgend jaar nog een keer maarja misschien moeten we niet teveel willen, kleine stapjes is ook goed maar er staat wel weer een forse groei gepland voor het komende jaar.

De focus ligt toch wel op het verbeteren van onze presentatie in de nederlandse markt. Ik denk dat er nog steeds veel groeimogelijkheden zijn. Door de trends die ik eerder heb beschreven zullen er ook meer en meer bedrijven na gaan denken over wellicht een BE-Combi.

Daarnaast de Europese regelgeving rondom het rijbewijs is zoals de naam zegt Europees. In Spanje is een rijbewijs ook een BE rijbewijs en dat is ook in Frankrijk en in Italië zo. Hetgeen wat dus wel betekent dat de problematieken zoals wij die in de Nederlandse markt hebben die zijn in Spanje Duitsland en Frankrijk eigenlijk gelijk dus wij voorzien daar een enorme mogelijkheid om ook ons bedrijf naar het buitenland te verplaatsen.

Daarvoor hebben we het afgelopen jaar toch al een redelijk uitgebreid plan gestart en dat is homologatie van onze producten en dat betekent niet meer dat er een Europese typegoedkeur komt op een BE-Combi.

Of dat nou een Mercedes of een MAN dat maakt niet zoveel uit. Hetgeen betekent dat het ook geregistreerd kan worden op een eenvoudige wijze in het buitenland. Met die Europese typegoedkeuring is eigenlijk de laatste drempel beslecht om ook echt door te groeien met bedrijven in het buitenland. Dat staat ook op de rol voor het komende jaar.

28:03 Karim Tazmi

Het klinkt als hele ambitieuze plannen in ieder geval. We hadden het net natuurlijk nog een stukje over het verminderen van co2 in de nabije toekomst. Als we het dan hebben over verduurzaming denk je dan dat er ook een elektrische variant van de BE-Combi komt?

28:19 Niek Slotboom

Zeker wel, dat staat hoog op ons verlanglijstje dat kan ik je ook melden. We houden de markten natuurlijk nauwlettend in de gaten en wat je ziet is dat elektrificatie in de breedste zin van het woord voor vrachtwagens en bestelwagens is allemaal hot dus ja het zou raar zijn als we daar niet aan mee zouden doen.

Het is echter zo dat de meeste merken tot nu toe alleen maar een bestelwagen variant hebben met een elektrische uitvoering en dat is niet de variant waar wij onze ombouw op kunnen doen. Wij moeten wachten totdat de chassis cabine variant en die komen er ongetwijfeld en dan zullen wij er ook klaar voor zijn want ja ik denk dat elektrificatie van voertuigen is gewoon hot.

Ik ben in Hannover geweest en op bijna elke stand gaat het wel over een vorm van elektrische aandrijving. Dus ja dat zal niet nu uit het straatbeeld weg te denken zijn. En ja we popelen van een beetje ongeduld misschien wel om de eerste elektrische variant van de BE-Combi te gaan bouwen want dat zou prachtig zijn.

29:17 Karim Tazmi

Zo te horen is BE-Combi klaar voor de toekomst. Mijn laatste vraag; Je krijgt de sleutel van jouw favoriete auto in je hand gedrukt, welke auto zou dat zijn?

29:28 Niek Slotboom

Ja dan moet ik eigenlijk even zakelijk reageren; dat zou een BE-Combi zijn want ik ben in Rotterdam dus dan kan ik gelijk gebruik maken van het feit om een aantal bedrijven te bezoeken en te overtuigen van onze mogelijkheden.

Maar als ik echt eerlijk ben dan denk ik dat ik de naam van jullie podcast eer aan ga doen. Ik zou plankgas wegrijden in een prachtige mooie Ferrari 812 superfast, een prachtige mooie auto, een enorm vermogenspotentieel en ook nog eens heel mooi om te zien.

29:55 Karim Tazmi

Ja het is een enorm snelle wagen natuurlijk. Topsnelheid 340 km/h, 2,9 naar de 100. Ja dat is denk ik wel een wagen waarmee je heel Nederland doorscheurt.

30:05 Niek Slotboom

Dan kan je erg veel klanten mee bezoeken op één dag.

30:08 Karim Tazmi

Zeker. Als andere mensen meer over jou of BE-Combi willen weten, hoe kunnen ze dan het beste contact met je opnemen?

30:14 Niek Slotboom

Het makkelijkste is via onze website; www.be-combi.nl. Daar staan alle belangrijke contactpersonen van het bedrijf bij met telefoonnummers en email dus bezoek onze website en je weet wie je moet hebben.

30:25 Karim Tazmi

Deze gegevens staan onderaan het transcript van onze podcast die kan je hier terugvinden met alle links naar be-combi. Niek ik wil je hartstikke bedanken voor je deelname en de tijd die je hebt gestoken in de tweede aflevering van Plankgas! Dit was de tweede aflevering van plankgas, tot de volgende.

Karim Tazmi

Merk specialist.

Neem contact op met Karim via karim@hablar.nl

Laat een reactie achter