Dit moet je als ondernemer weten over SEO

Wat-is-seo-Banner

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Het is een verzamelnaam voor activiteiten om de zichtbaarheid van een website te verhogen in de organische (gratis) zoekresultaten.

Belangrijk om te weten

  • SEO is een proces. Je kunt niet eenmalig ‘aan SEO doen’, en verwachten dat het allemaal wel goed zal komen. De O van Optimalisatie staat niet voor niets in het begrip!
  • Bij SEO draait het om zoekmachines én bezoekers. Je mist de boot wanneer je denkt dat het alleen maar om één van die twee gaat.
  • SEO is geen hogere wiskunde. De basics kun je vrij snel onder de knie krijgen. Natuurlijk kan het erg complex worden, maar dat geldt voor elk vakgebied. Als bedrijfseigenaar is het verstandig om minimaal de basics te kennen. Dit artikel biedt je de belangrijkste informatie in minder dan 1000 woorden.

Hoe werken zoekmachines?

Google, Yahoo en Bing zijn voorbeelden van zoekmachines. Geautomatiseerde bots van deze zoekmachines verzamelen 24/7 informatie over documenten op het internet (crawling). Dit kunnen webpagina’s zijn, maar ook afbeeldingen, PDF’s of video’s.

Alle informatie van deze documenten wordt opgeslagen in gigantische databases. Dit heet indexeren. Informatie uit de databases kan later razendsnel weergegeven worden wanneer iemand een zoekopdracht doet in de zoekmachine.

Zoekmachines gebruiken geavanceerde algoritmen om te bepalen welke documenten (pagina’s) op welke positie verschijnen in de zoekresultaten. SEO-experts proberen te achterhalen welke factoren hierbij belangrijk zijn. Van sommige ranking factors is bekend dat ze van invloed zijn – bijvoorbeeld omdat medewerkers van Google dit aangegeven hebben, terwijl het bij andere factoren vaak om speculatie gaat (al dan niet onderbouwd met onderzoeksresultaten).

Handig om te weten

  • Zoekresultaten verschillen van gebruiker tot gebruiker. Google geeft bijvoorbeeld andere resultaten weer op basis van je eerdere zoekopdrachten, links waar je op geklikt hebt, locatie en type apparaat (PC of mobiel).
  • Google is veruit de grootste zoekmachine. In Nederland is het marktaandeel 89,93% (desktop), 98,78% (smartphone) en 97,53 (tablet). Bing staat op nummer 2 met vooral veel desktop gebruikers (6,89%). Bron: StatCounter.

Dit zijn de belangrijkste SEO ranking factors

Google gebruikt meer dan 200 ranking factors om te bepalen hoe hoog pagina’s verschijnen in de zoekresultaten. In zo’n lange lijst raak je al snel het overzicht kwijt. Bovendien is het vaak niet nodig om aan élk punt van deze lijst te werken.

Hieronder noem ik – verdeeld onder drie delen – de belangrijkste ranking factors van Google. Deze factoren zijn ook relevant voor bijvoorbeeld Bing en Yahoo.

On-page SEO

Op deze ranking factors heb je zelf veel invloed. Het zijn elementen op je eigen website.

Content

  • Bevat je website veel ‘hoogwaardige content’ (actueel, interessant, diepgaand)?
  • Gebruik je zoektermen waarop je gevonden wilt worden in teksten? (Een zoekterm is een woord of woordgroep waarop iemand zoekt in zoekmachines)
  • Maak je naast tekst ook gebruik van bijvoorbeeld afbeeldingen of video’s?

Techniek

  • Hebben zoekmachines eenvoudig toegang tot pagina’s op je website?
  • Is je website goed te gebruiken op mobiele telefoons?
  • Laadt je website snel?
  • Maak je gebruik van een SSL-certificaat?

HTML

  • Gebruik je het woord of de woorden waarop je wilt ranken in paginatitels?
  • Hebben je pagina’s duidelijke meta omschrijvingen? (Dit zijn korte omschrijvingen die onder de paginatitel verschijnen in Google, zie ook de afbeelding hieronder)
  • Pas je structured data (stukjes code om informatie, zoals een bedrijfsnaam of recensies, door te geven op een manier die zoekmachines begrijpen) toe?
  • Staan er in titels (h1) en subtitels (h2, h3, etc.) woorden waarop je wilt ranken?

Off-page SEO

Op deze ranking factors heb je geen invloed of indirect invloed. Google heeft ze toegevoegd om betrouwbaardere zoekresultaten te kunnen bieden.

Backlinks

  • Heb je veel backlinks naar je website? Een backlink is een link van een andere website naar een van jouw pagina’s.
  • Zijn de backlinks van goede kwaliteit? Een backlink van bijvoorbeeld de Volkskrant is meer waard dan een backlink van de slager om de hoek.
  • Bevatten backlinks relevante zoektermen in de anchor tekst? De anchor tekst is de aanklikbare tekst van een link.

Betrouwbaarheid

  • Ben je op basis van backlinks, shares etc. een betrouwbare partij?
  • Hoe betrokken zijn bezoekers op je website? Hoe lang zijn ze op een pagina? Bezoeken ze meer dan één pagina?
  • Is je website lang (op dezelfde manier) in gebruik?

Sociale media

  • Wordt je content veel gedeeld op sociale media?
  • Delen autoriteiten je content op sociale media?

Overtredingen en penalties

Sommige websites proberen op slinkse manieren zoekmachines te misleiden. Dit heet ook wel black hat SEO. Wanneer zoekmachines dit ontdekken, kun je een penalty krijgen (wat resulteert in lagere posities):

  • Is content erg beknopt of inhoudsloos (thin content)?
  • Gebruik je bepaalde woorden overdreven veel (keyword stuffing)?
  • Zien zoekmachines een pagina anders dan bezoekers (cloacking)?
  • Heb je backlinks gekocht?
  • Heb je spam gecreëerd op blogs, fora, etc.?
  • Weergeef je veel advertenties op je website (intrusive ads)?

Belangrijkste SEO activiteiten

Aan een lijst met ranking factors heb je natuurlijk nog niet zo veel. Weten wat er nodig is om goed te ranken is immers wat anders dan daadwerkelijk goed ranken! Daarvoor zul je in actie moeten komen. Hieronder staan de belangrijkste SEO activiteiten:

  • Onderzoek doen. Ontdek waar je doelgroep naar zoekt (zoekwoordenonderzoek) en waarmee je concurrenten scoren (concurrentieonderzoek).
  • Content creëren. Tover je website om in een waardevolle kennisbank.
  • Content verspreiden. Krijg meer bezoekers op je website via sociale media, je nieuwsbrief, etc.
  • Content updaten. Verbeter de content waar je al mee scoort (bijvoorbeeld pagina’s die al op de eerste pagina in Google ranken of die het meest gelezen worden).
  • Website verbeteren. Laat eens een SEO Check uitvoeren en ontdek wat je aan je website (op technisch gebied) kunt verbeteren om beter te ranken.

Jaap van Leent

Jaap is mede-eigenaar van Hablar en werkt hier als online marketeer. Je kunt hem bereiken door te mailen naar jaap@hablar.nl.

Laat een reactie achter